Soundtracks.pl - Muzyka Filmowa

Szukaj w:  Jak szukać?  
 








Aby otrzymywać świeże informacje o muzyce filmowej, podaj swój adres e-mail:



Zapisz

Kryminalni

27 Maj 2007, 13:00 
Kompozytor: Maciej Zieliński

Wykonuje: Polska Orkiestra Radiowa
Dyrygent: Marcin Nałęcz-Niesiołowski
Orkiestracje: Maciej Zieliński

Rok wydania: 2007
Wydawca: Universal Music Polska

Muzyka na płycie:
Muzyka w filmie:
Kryminalni

Odtwarzaj / Zatrzymaj

 Płytę dostarczyła firma:
Universal Music
SATYSFAKCJA GWARANTOWANA - nagroda Soundtracks.plSerial Kryminalni to obecnie bez wątpienia najpopularniejszy serial kryminalny w naszym kraju. Opowiada o trójce policjantów z Wydziału Kryminalnego warszawskiej policji. Komisarz Adam Zawada oraz podkomisarze Marek Brodecki i Basia Storosz są bezkompromisowi w dochodzeniu do prawdy przy rozwiązywaniu kolejnych zagadek kryminalnych. Jest tu intryga, śledztwo, poszlaki, fałszywe tropy i zaskakujące zwroty akcji. Serial dobrze wpasowuje się w konwencję klasycznego kryminału, pomimo że nie ma w nim otwarcie wyszukanej przemocy i nie zawsze wszystko traktowane w nim jest serio. Praktycznie każdy odcinek stanowi zamkniętą całość, w każdym policjanci pracują nad rozwiązaniem innej sprawy. Śledztwa, prowadzone przez komisarza Zawadę dotykają problemów, którymi emocjonuje się większość Polaków - brak poczucia bezpieczeństwa, obojętność otoczenia, bezkarność bandytów, bezradność pokrzywdzonych. Sprawy niemal wprost wyjęte z najnowszych akt śledczych.

Na wielki sukces tej telewizyjnej produkcji TVN-u wpłynęło parę czynników. Poczynając od znanych nazwisk odpowiedzialnych za reżyserię (Ryszard Zatorski, Piotr Wereśniak), zdjęcia (Piotr Wojtowicz), kostiumy (Elżbieta Radke) i produkcję (Tadeusz Lampka, Dariusz Gąsiorowski) kończąc na aktorach. To właśnie Marek Włodarczyk, Maciej Zakościelny, Magdalena Schejbal, Ryszard Filipski, Tomasz Karolak oraz wielu innych znanych aktorów, którzy w każdym odcinku występują gościnnie w różnych rolach, są autorami sukcesu tej produkcji i to dzięki nim serial już dwa razy zdobył prestiżową nagrodę Telekamery dla najpopularniejszego serialu sensacyjnego roku. Charakterystycznym elementem tej produkcji jest też bardzo dobra muzyka autorstwa Macieja Zielińskiego.

Ścieżka dźwiękowa z Kryminalnych była do niedawna chyba najbardziej wyczekiwaną na wydanie na CD muzyką z polskich produkcji ostatnimi laty. Na licznych forach dyskusyjnych, stronie internetowej kompozytora czy filmowych portalach stale przewijały się pytania i prośby setek fanów o wydanie tej muzyki. Już ponad rok temu kompozytor w udzielonym naszemu portalowi ekskluzywnym wywiadzie przyznał, że prace nad wydaniem muzyki są w zaawansowanej fazie produkcji. Minął rok i wreszcie możemy się cieszyć ścieżką dźwiękową z Kryminalnych na płycie CD. Wydany album prezentuje się wyjątkowo okazale. W grubej 16-sto stronnicowej książeczce znajdziemy zdjęcia głównych bohaterów z ich charakterystyką, zdjęcia z serialu oraz dość obszerną biografię kompozytora i listę płac. Dźwięk jest krystalicznie czysty. Dodatkowo na krążku zamieszczono prezentację multimedialną, dzięki której możemy zapoznać się też ze sporą ilość zdjęć z serialu. Czy warto więc było czekać na to wydanie prawie trzy lata?

W serialu muzyka sprawdza się rewelacyjnie. Kompozycje Zielińskiego dają słuchaczowi cały wachlarz muzycznych doznań, poczynając od chwili smutku, mroku i zadumy, a kończąc na doskonałej i dynamicznej akcji. Muzyka idealnie wpasowana jest w obraz, podkreślając sceny i uwydatniając grę aktorów. Ścieżka dźwiękowa z Kryminalnych oparta jest na kilku charakterystycznych tematach. Każdemu bohaterowi, sytuacji czy akcji w serialu kompozytor przyporządkował określoną melodię. Zieliński znany jest z swojej umiejętności do bardzo dobrego łączenia orkiestry symfonicznej z elektroniką. Otwierający płytę dynamiczny i wpadający w ucho motyw przewodni (Kryminalni – Czołówka) jest wizytówką serialu. Wokół niego kompozytor aranżuje często poszczególne tematy, zmieniając instrumenty czy zapożyczając z niego tylko kilka nut, by stworzyć inny temat. Temat Adama to drugi po motywie przewodnim najważniejszy temat serialu. Jest to portret głównego bohatera – komisarza Zawady, postaci tragicznej, na twarzy której rzadko pojawia się uśmiech i który stale zmaga się ze śmiercią z przeszłości i teraźniejszości, która go otacza. Jednocześnie jest to portret mężczyzny silnego i nieugiętego oraz zamyślonego. To smutna, ale bardzo piękna melodia, prowadzona mistrzowsko przez trąbkę Roberta Murakowskiego i wiolonczelę, która w bardzo dostojny sposób przewija się przez całą płytę.

Nastrojową i romantyczną kompozycją jest utwór Basia, w którym Marek Napiórkowski przez cały czas mistrzowsko prowadzi struny gitary, które łączą się melodycznie z fortepianem w wykonaniu Krzysztofa Herdzina. Jest to zdecydowanie najspokojniejszy utwór na tej płycie, sprzyja zadumie i refleksji. Podobny przykład mamy w utworze „Chwile Szczęścia, który w zasadzie może funkcjonować jako temat miłosny.

Dramatyzm muzyczny odnajdziemy np. w utworach Matka czy Wdowa. Są to poruszające motywy, które grane wraz całą orkiestrą pięknie ujmują dramatyzm sytuacji, jaką ilustrują - kobiety dowiadujące się o śmierci swojego syna czy otrzymujące informacje o niewyjaśnionym zgonie męża. Ponure i mroczne dźwięki Zieliński serwuje słuchaczom w serialu w scenach śledztwa, momentach wyjaśnienia kryminalnej zagadki czy badaniu miejsca zbrodni. Są to tematy czysto ilustracyjne, rozpisane w przeważającej większości na fortepian i *smyczki (np. Oględziny, Miejsce Zbrodni, Szantaż).

Akcję cechuje doskonałe wyważenie proporcji między elektroniką, loopami, a orkiestrą. Utwory mają w większości szybkie i dynamiczne tempo. Momentami jest bardzo ostro i nachalnie, momentami wolniej, ale kompozytor stale doskonale broni się przed określeniem tej muzyki jako kicz. Dzięki elektronice Zieliński podkreśla rytm danej sceny, czy to jest szaleńczy pogoń samochodem, czy ucieczka przestępców czy strzelanina w opuszczonym baraku. Kompozytor komponuje muzykę do tego serialu pod obraz, więc łatwiej mu eksperymentować muzycznie. Wystarczy posłuchać utworów takich jak Akcja, Jazda Samochodem, Policja, Studenci czy Pogoń aby zrozumieć, że nikt obecnie w Polsce nie komponuje do filmu jak on!

Muzyka Zielińskiego jest intensywnie liryczna, emocjonalna, czasami o zakorzenieniu romantycznym. Drugi jej aspekt i mocny atut, to naśladowanie różnych mechanizmów tworzenia muzycznej melancholii i romantyki, które znamy z wielu cenionych filmów. To wszystko wręcz po mistrzowsku okraszone elektroniką i szybką akcją. Z bogactwa kompozycji do Kryminalnych można by było spokojnie wyodrębnić muzykę na dwa oddzielne soundtracki.

Jak przystało na album aspirujący do tych z wyższej półki, niemalże każdy z elementów został pieczołowicie rozplanowany do tego stopnia, iż nie ma mowy o braku profesjonalizmu. Począwszy od instrumentacji, doborze kompozycji, kolejności, a na dopasowaniu jednego elementu do drugiego skończywszy. Słuchając tej płyty otrzymujemy wachlarz barw, dźwięków i nut, które tworzą doskonały przekrój przez dziesiątki minut muzyki, którą słyszymy już od 3 lat w tym serialu. Można mieć zastrzeżenia, że kompozytor się czasami powiela, przycinając i aranżując różne muzyczne motywy, ale trzeba pamiętać, że serial kręcony jest już nieprzerwanie 3 lata i to na dodatek w tej samej niezmienionej formule. I jest to dodatkowe wyzwanie dla kompozytora, by nie iść na łatwiznę i stale komponować kolejne minuty muzyki. Zieliński jak na razie wychodzi z tego obronną ręką. Pomimo moich wstępnych obaw o czas trwania płyty, po jej wielokrotnym przesłuchaniu stwierdzam, że te niespełna 50 minut w zupełności wystarczą do w pełni zadowalającego delektowania się muzyką z Kryminalnych, pomimo że kompozytor do serialu skomponował jej, licząc alternatywne wersje, grubo ponad sto minut.

Dysponując sporym budżetem i warunkami do komponowania muzyki Maciej Zieliński stworzył bez wątpienia najlepszą muzyczną serialową ilustrację w Polsce, z którą może się równać jedynie niestety tylko i wyłącznie Glina Michała Lorenca. Płyta z muzyką z Kryminalnych, najlepszego jak na razie dzieła Macieja Zielińskiego, powinna być esencjonalnym zakupem każdego miłośnika muzyki filmowej, no chyba że ktoś chorobliwie nie toleruje polskich kompozytorów i polskich produkcji, jakiekolwiek by one nie były i jakikolwiek nie prezentowały by one poziom.


P.S. : Na oficjalnej stronie kompozytora Macieja Zielińskiego - www.maciejzielinski.pl, można posłuchać kilku całych utworów z tej płyty, do czego bardzo zachęcam. Z tego też powodu postanowiłem się nie dublować i zamieścić przy mojej recenzji klipy, których nie ma na stronie autora.

Recenzję napisał(a): Adam Krysiński   (Inne recenzje autora)




Zobacz także:
Wczytywanie ...


Lista utworów:

1. Kryminalni (Czołówka) - 1:51
2. Temat Adama - 2:18
3. Akcja - 2:11
4. Oględziny - 1:58
5. Miejsce Zbrodni - 1:18
6. Temat Adama (Fortepian) - 1:41
7. Basia - 1:26
8. Podejrzany - 0:55
9. Szantaż - 1:30
10. Jazda Samochodem - 1:41
11. Zawada Nad Rzeką - 1:08
12. Pogoń - 1:18
13. Magazyn - 2:46
14. Policja - 1:04
15. Śledztwo - 2:16
16. Obserwowana - 1:54
17. Ucieczka - 1:25
18. Chwile Szczęścia - 2:26
19. Basia i Marek - 1:10
20. Matka - 1:12
21. Śledzona - 1:27
22. Kryminalni (Temat Główny) - 1:57
23. Trup - 1:21
24. Wdowa - 2:00
25. Studenci - 1:38
26. Zapatrzenie - 3:54
27. Kryminalni (Fortepian) - 2:30
28. Data Track - Prezentacja Multimedialna

Razem: 48:25


Fortepian: Krzysztof Herdzin, Adam Sztaba & Paweł Perliński
Gitary: Marek Napiórkowski
Instrumenty perkusyjne: Maciej Zieliński
Trąbka: Robert Murakowski
Instrumenty klawiszowe: Maciej Zieliński
Realizacja nagrań: Rafał Paczkowski, Tadeusz Mieczkowski & Jarosław Regulski



Komentarze czytelników:

B. Weaver:

Moja ocena:

Rzeczywiście fajnie się tego słucha, a motyw na trąbce naprawdę dobry.

czaburaszka:

Moja ocena:

Nie oglądałem nawet jednego odcinka tego serialu......ale to nie ma znaczenia.....(a może ma?)....wysłuchawszy tych fragmentów nie ma się czym fascynować.....wedug mnie muzyka jest plastikowa.....porównywanie jej do muzyki z "GLINY" to jak skubanie kurczaka na golasa.....zupełnie bez sensu....

Adam Krysiński:

Moja ocena:

Wyjaśnienie : "Glina" i "Kryminalni" to dwa zupełnie różne scory. Oczywiste jest, że ich porównywanie mija się z celem. Jednak łączy ich jedno - lepszych jeszcze nikt w Polsce nie napisał i oba są wspaniałe. I o to chodziło mi w recenzji. Pozdrawiam miłośniczkę Michała Lorenca ;-)

czaburaszka:

Moja ocena:
bez oceny

Faktycznie Nick może mylić....miłośnika...miłośnika...dzięki za pozdrowienia i również pozdrawiam (czy to już jest szerzenie kultury homoseksualnej?)....dla usprawiedliwienia dodam że Czaburaszka to postać ze starej radzieckiej bajki....według mnie i paru innych osób był rodzaju męskiego.....jeśli zaś chodzi o Pana Michała to nie mogę się doczekać wydania płyt z muzyką do filmów o których pisaliście jakiś czas temu....od dłuższego czasu czekam również na recenzję muzyki do "Psów II"...może mi się poszczęści

Capars (Radosław Bołtuć):

Moja ocena:

Ogólnie nie przepadam za polską muzyką filmową. "Kryminalni" to dla mnie ot taki poprawny soundtrack, nic nadzwyczajnego. Nie dostarcza żadnych większych, głębszych emocji. Co do samego serialu to nie oglądałem ani jednego odcinka i chyba nie zamierzam.


  Do tej recenzji są jeszcze 3 komentarze -> Pokaż wszystkie