Soundtracks.pl - Muzyka Filmowa

Szukaj w:  Jak szukać?  
 








Aby otrzymywać świeże informacje o muzyce filmowej, podaj swój adres e-mail:



Zapisz

Wariatka z Chaillot (The Madwoman of Chaillot)

11 Styczeń 2007, 00:20 
Kompozytor: Michael J. Lewis

Rok wydania: 1969/1999
Wydawca: Promo

Muzyka na płycie:
Muzyka w filmie:
Wariatka z Chaillot (The Madwoman of Chaillot)

Odtwarzaj / Zatrzymaj

W 1969r Brian Forbes zrealizował swój ósmy film fabularny - kinową adaptację sztuki Jeana Giraudoux Wariatka z Chaillot. Lecz w przeciwieństwie do poprzednich siedmiu, nie jest to do końca jego film. Za reżyserię tego komediodramatu w gwiazdorskiej obsadzie (grają Kathryn Hepburn, Yul Bryner, Richard Chamberlain, Donald Pleasence, Edith Evans) wziął się sam John Huston, ale rychło zrezygnował przewidując katastrofę artystyczną filmu (podobnie postąpiły aktorki Simone Signoret i Irene Papas a także operator zdjęć Claude Renoir). Forbesowi nie udało się dokonać cudu – film ten został obiektem niezliczonych kpin wśród krytyków filmowych.

Ściągnięty na plan filmu Forbes wśród wielu problemów musiał poradzić sobie z jednym dosyć niespodziewanym - znalezieniem nowego kompozytora. Świetnie współpracujący z reżyserem przy sześciu filmach (od 1963r) John Barry tym razem odmówił twórcy swoich usług (wybrał współpracę z Johnem Schlesingerem przy Nocnym kowboju). Brian Forbes zupełnie niespodziewanie sięgnął po zupełnego nowicjusza – walijskiego kompozytora Michaela J. Lewisa. Walijczyka do zostania kompozytorem filmowym zainspirowały m.in. projekcje wczesnych filmów o Jamesie Bondzie. Od początku mówił, że chciałby dla potrzeb kina tworzyć głównie „romantyczne score’y na dużą skalę”. Wariatka z Chaillot nie do końca dała mu taką możliwość, bo ta komedia wymagała trochę innego, luźniejszego podejścia do tematu.

Nie wiem czy sam Brian Forbes zatrudniając Michaela J. Lewisa do Wariatki z Chaillot spodziewał się, że ten odwdzięczy mu się w tak znakomity sposób. Słychać, że Walijczyk włożył trochę trudu w tą ilustrację, zaś w oczy rzuca się przede wszystkim dojrzałość kompozytorska Lewisa i swoboda w posługiwaniu się różnymi środkami wyrazu. Wariatka z Chaillot jest eklektycznym scorem, jak się później okazało, nawet wyjątkowo eklektycznym w porównaniu z późniejszymi, raczej ubogimi w ciekawe idee kompozycjami tego twórcy. Walijczyk uzyskał tu wyjątkowo atrakcyjny koloryt za pomocą najrozmaitszych środków wyrazu i gatunków muzycznych. Stworzył do komedii Forbesa trzy naprawdę świetne tematy główne, które przez cały czas trwania score`u są poddawane rozmaitym przetworzeniom i wariacjom. Naczelnymi tematami filmu są dwie melodie napisane dla głównych kobiecych postaci filmu, w tym rezolutnej obrotnej arystokratki Aurelii (granej przez Kathryn Hepburn), która chce zapobiec zrujnowaniu Paryża i postawieniu na jego miejsce pól naftowych (!!). Pomimo, iż to kobieta w wieku balzakowskim (podobnie jak jej przyjaciółki, które zostają przez nią skrzyknięte w celu powstrzymania szalonych przemysłowców), jest ona wciąż młoda duchem, co Lewis wyraźnie podkreśla w swojej muzyce.

Tematy hrabiny Aurelii oraz jej przyjaciółki Irmy prezentowane są w różnych wariacjach, a co ciekawe kompozytor momentami bardzo wyraźnie zrywa z poprawnością polityczną i stylem epoki, w której osadzona jest akcja filmu. Sięga bowiem po orkiestrowy jazz: trąbki wzięte niemalże wprost z muzyki Burta Bacharacha, organy a także pełne witalności kobiece wokale – bardzo słyszalna jest tu inspiracja klasycznym już *scorem Johna Barry’ego z komedii Richarda Lestera Sposób na kobiety. Są też wariacje bardziej konwencjonalne w brzmieniu, oparte na urzekającym, romantycznym brzmieniu smyczków wspartym mandoliną, klawikordem i fletem. Pozytywne wrażenie zrobił na mnie trzeci główny temat - melodia mocno przesiąknięta melancholią i hiszpańską emocjonalnością, zwłaszcza gdy słyszymy ten temat w aranżacji na gitarę klasyczną i marakasy. Rewelacyjny materiał melodyczny to nie wszystko, co Lewis w Wariatce z Chaillot ma do zaoferowania. Ciekawym uzupełnieniem melodycznej strony ilustracji jest nieco awangardowa perkusyjna muzyka, a także dosyć złowieszczy smyczkowy suspense (przeciwstawiony mandolinowej wariacji na drugi z tematów) z krótkimi przestojami i użyciem instrumentów perkusyjnych typowych dla późniejszych kompozycji Roya Budda z lat 70-tych. Pod koniec albumu pojawiają się także bardziej rozrywkowe wariacje na tematy główne funkcjonujące jako source music, m.in. aranżowane na … katarynkę a także fortepian i rzewne *smyczki. Wszystko kończy neoromantyczna, pełna rozmachu i triumfalizmu wariacja na pierwszy z tematów głównych. Lewis na samym końcu wyraźnie puścił wodzę fantazji.

Choć film okazał się klapą, to debiut Michaela J. Lewisa nie przeszedł niezauważony. Za swoją kompozycję otrzymał Ivor Novello Award i … kilka ciekawych propozycji do rozpatrzenia. Z perspektywy czasu patrząc, Lewis jawi się jako wyjątkowo ciekawy przypadek. Debiutował znakomicie, lecz potem nie potrafił przebić poziomem swojej pierwszej kompozycji. Jego muzyka nabrała wad, które niestety powtarzały się w wielu z jego późniejszych ilustracji. Lecz na szczęście Wariatka z Chaillot ich nie posiada. Unika typowej dla komediowych ilustracji lat 60-tych kiczowatości i banalności, a muzyka romantyczna nie trąci tanim sentymentalizmem. Jest również score’m bogatym w interesujące pomysły i aranżacje, świetną tematykę no a przede wszystkim wyróżniającym się bardzo wysoką słuchalnością (wszak to lata 60` i Silver Age). Jeśli miałbym wskazać jeden *score Michaela J. Lewisa, po który powinien sięgnąć każdy szanujący się miłośnik muzyki filmowej lat 60` i 70`, to mój wybór padłby właśnie na Wariatkę z Chaillot.

Recenzję napisał(a): Damian Sołtysik   (Inne recenzje autora)




Zobacz także:
Wczytywanie ...


Lista utworów:

1. Aurelia`s Theme - 7:05
2. Bois de Boulogne Music - 1:18
3. Cafe Francaise Music-Irma`s Theme - 2:27
4. Remember the first Time - 1:00
5. Palais de Chaillot - 3:08
6. Stay and Fall in Love - 4:36
7. Thoughts of Long Ago - 0:52
8. Shall I? - 1:05
9. Fantasy - 5:59
10. Bass Trill - 2:21
11. Irma`s Theme - 3:38
12. Romance de Chaillot - 4:19
13. Barrel organ - 2:26
14. Old 78 Chaillot party track - 4:36
15. Cellar Music - 3:03
16. Irma`s Room - 3:37
17. Finale Aurelia`s Theme - 4:06

Razem:58:00



Komentarze czytelników:


Nie ma jeszcze komentarzy. Skomentuj jako pierwszy!