Zapraszamy do zapoznania się z piętnastą częścią bondowskiego cyklu na portalu Soundtracks.pl o piosenkach z wszystkich filmów o Jamesie Bondzie.
Cykl przygotowany został przez Adama Krysińskiego specjalnie z okazji zbliżającego się 7. Festiwalu Muzyki Filmowej w Krakowie, podczas którego jednym z punktów programu będzie Wielka Gala z Jamesem Bondem - Koncert 007: The Best of James Bond. Codziennie prezentować będziemy Wam szczegóły o piosence z kolejnego chronologicznie filmu o Jamesie Bondzie.
Piosenka tytułowa - "The Living Daylights" Wykonanie - a-ha Autorzy - John Barry i a-ha (muzyka i słowa)
Piętnasty film o przygodach Jamesa Bonda - W obliczu śmierci, to szczególny pod kilkoma względami film o Agencie 007. Przede wszystkim to pierwszy odcinek (z dwóch), w którym Rogera Moore'a w roli Bonda aż po 15 latach zastąpił Timothy Dalton. Bondowska seria obchodziła wówczas swoje 25-lecie. Był to też, jak się okazało dwa lata później, ostatni i 11-sty bondowski film z serii, przy którym pracował John Barry jako autor muzyki i piosenki przewodniej (przez ogół muzyka z tego filmu uważana jest za najlepszą pracę, jaką stworzył do Bonda zaraz po Goldfingerze i On Her Majesty's Secret Service). Podczas pre-produkcji kolejnego filmu z Bondem - Licencja na zabijanie, kompozytor doznał pęknięcia przełyku i prawie rok spędził w szpitalu, z trudem uchodząc z życiem - po wyjściu ze szpitala triumfalnie powrócił po pół roku, komponując muzykę do epickiego westernu Kevina Costner'a - Tańczący z wilkami, za który nagrodzono go piątym (i ostatnim w karierze jak się później okazało) Oscarem za najlepszą muzykę. Do Bondów Barry już nigdy nie powrócił, mimo, że do końca życia (jak i przez poprzednie 40 lat) łączyła go serdeczna przyjaźń z rodziną Broccolich - producentów wszystkich bondowskich filmów, którzy niejednokrotnie w późniejszych latach namawiali kompozytora, by skomponował muzykę do kolejnych Bondów. Barry ponadto wystąpił w W obliczu śmierci w ostatniej scenie filmu, jako dyrygent orkiestry.
Po niesamowitym sukcesie ?A View To A Kill? producenci postanowili ponownie zaangażować do skomponowania piosenki tytułowej gwiazdę muzyki pop. Norweski zespół a-ha podbijał wówczas świat swym niezapomnianym hitem ?Take on me?. Podczas pracy nad utworem wspólnie z John`em Barrym dochodziło do wielu konfliktów, przez co po latach zarówno zespół jak i Barry nie wspominali tej współpracy dobrze. Utwór nie osiągnął aż takiego globalnego sukcesu jak ?A View To A Kill?, ale jest uważany za jedną z najlepszych bondowskich piosenek. Do utworu nakręcono również oficjalny teledysk, co zostało już standardem w filmach o Bondzie od 1983 roku - Ośmiorniczki. Motyw "gunbarrel" filmu: