Soundtracks.pl - Muzyka Filmowa

Szukaj w:  Jak szukać?  



Aby otrzymywać świeże informacje o muzyce filmowej, podaj swój adres e-mail:



Zapisz

Dublerzy

06 Sierpień 2006, 11:35 
Kompozytor: Maciej Zieliński

Rok wydania: 2006
Wydawca: ARMS Records / Fonografika

Muzyka na płycie:
Dublerzy

Odtwarzaj / Zatrzymaj

"Dublerzy" Macieja Ziębińskiego to swoisty ewenement we współczesnym polskim kinie. Nie pamiętam by jakiś nasz rodzimy film kręcono przeszło dwa lata... Niestety, nie wyszło to na dobre tej produkcji. Obraz został chłodno przyjęty przez krytyków i kinomanów. I nie pomogły filmowi reklamy mówiące o największej liczbie efektów specjalnych wykorzystanych kiedykolwiek w polskim filmie, ani doborowa pokaźna obsada, wśród której po raz ostatni na ekranie możemy oglądać nieżyjącego już Marka Perepeczkę, czy też budżet niecałych 3 milionów euro...

Leon (w tej roli Andrzej Grabowski) i Max (Robert Gonera) to dwa typowo polskie typy. Jeden jest życiowym nieudacznikiem, skazanym na wiecznego pecha. Drugi wygląda na chojraka, ale także prześladuje go pech. Nieoczekiwanie stają przed życiową szansą: pozbyć się pecha, załatwić parę ważnych spraw i jeszcze uszczknąć coś z życia... Czyli prawdziwie polskie marzenie.

Muzykę do filmu skomponował będący ostatnio na fali popularności Maciej Zieliński. W swoim dość młodym artystycznym dorobku doczekał się już kilku perełek, w tym doskonałej muzyki do popularnego serialu TVN - "Kryminalni". Niedawno podziwiać mogliśmy jego piękną i romantyczna muzykę do polskiej komedii "Tylko Mnie Kochaj". Dziś, dzięki wysiłkowi Prezydenta Miasta Płocka oraz maleńkiej, niemal nieznanej wytwórni ARMS Records możemy zapoznać się z kolejnym krokiem Zielińskiego w jego karierze...

Płytę otwierają dwie piosenki, w tym piosenka promująca film - "Jaka Miłość, Taka Śmierć" w wykonaniu Kayah, która notabene gra jedną z ról w filmie. Od razu trzeba powiedzieć, że utwór ten przebojem nie jest i nie będzie. To dość zgorzkniała ballada, momentami recytowana, a nie śpiewana, nie ma szans na współczesnym "dynamicznym" polskim rynku muzycznym. Druga piosenka jest o wiele lepsza - popularne obecnie klimaty - mieszanka R&B, soulu i delikatnego rapu. Bardzo przyjemny utwór, i na pewno lepszy, bardziej słuchalny, niż tytułowy niewypał Kayah.

Zieliński swą karierę rozpoczynał między innymi jako twórca muzyki do telewizyjnych reklamówek. Wypracował swój własny styl, w którym obowiązkowym elementem jest charakterystyczna, elektronika z szybkim *beatem. Nie inaczej jest w przypadku muzyki z "Dublerów". Po ciekawej, zagranej charakterystycznie dla kompozytora przez sekcję smyczkową z domieszką elektroniki "Czołówce" słychać już typowo współczesne rytmy, momentami tylko przerywane przez etniczne instrumenty.

Kompozycje Zielińskiego nie grzeszą zbytnio oryginalnością, w większości dominuje w nich dość chaotyczna, "reklamówkowa" elektronika - utwory takie jak "Leon i Max Na Sycylii" czy techno-brzmiąca "Bójka" i "Cmentarz" to ich kwintesencja. Na szczęście autor raczej nie przekracza tu granicy dobrego smaku - wkład elektro-dźwięków pozostaje w rozsądnych granicach, pasuje do stylistyki utworów i nie stara się zapełnić brzmienia poszczególnych kompozycji. Za to chwała kompozytorowi. Warto wspomnieć, że do pracy przy ścieżce dźwiękowej kompozytor po raz kolejny zaprosił znanego gitarzystę Marka Napiórkowskiego. Jego grę słyszymy w lirycznych tematach na krążku - "Córka Leona" czy "Finał". Specjalny wkład w brzmienie muzyki ma sycylijski zespół "Sikania", dzięki któremu możemy słuchać najoryginalniej brzmiących części płyty, przy których zastosowano etniczne instrumenty - fiscaletto, marranzano i akordeonu. Szczególnie wyróżnia się tu np. "Spotkanie Na Sycylii" czy "Leon Jedzie z Tortem". To właśnie etniczne instrumenty odpowiedzialne są za jeden z tematów przewodnich filmu - "Temat sycylijski", na bazie którego zbudowana jest też piosenka ?Jaka Miłość, Taka Śmierć?. Temat jest stylizowany na temat z "Ojca Chrzestnego". Dominuje w nim nostalgiczny nastrój, jest jednym z najciekawszych fragmentów płyty. Kompozytor wykorzystał go też w innych utworach w zmienionej aranżacji.

Muzyka z "Dublerów" to kolejna dobra praca w dorobku kompozytora, a do tego dobrze wydana. Album posiada sześciostronicową książeczkę z zdjęciami z filmu, obszerną biografią, zdjęciem i filmografią kompozytora oraz ?listą płac?. Muzyka, co trzeba napisać, marnuje się chyba w tym słabiutkim filmie. W poprzednim swoim projekcie - "Tylko Mnie Kochaj" - Zieliński stworzył jak na razie swoją najbardziej romantyczną i nostalgiczną pracę, która jednak ucierpiała trochę na skutek monotematyczności... I niestety najnowsi "Dublerzy" też cierpią... Główny zarzut pod adresem tej ścieżki dźwiękowej? Za dużo "reklamowej" elektroniki. Według mnie wiele utworów mogło by się bez niej obejść, ustępując miejsca muzyce symfonicznej, wykonywanej przez Polską Orkiestrę Radiową. Drugim minusem jest zupełnie niepotrzebne powtórzenie obu piosenek, w dłuższych wersjach, w końcówce płyty, gdzie umieszczono je chyba tylko jako zapchaj-dziurę. Kompletnie bez sensu... Ścieżka dźwiękowa z filmu Ziębińskiego pokazuje, że Maciej Zieliński może być w niedalekiej przyszłości najciekawszą osobowością na polskim rynku muzyki filmowej. Muzykę z "Dublerów" naprawdę warto posłuchać. Pozostaje nam tylko z wytęsknieniem czekać na zwieńczenie dotychczasowej filmografii kompozytora - wydanie jego najlepszej do tej pory skomponowanej muzyki - z serialu "Kryminalni"...

Specjalne podziękowania dla wytwórni ARMS Records za udostępnienie płyty.

Recenzję napisał(a): Adam Krysiński   (Inne recenzje autora)




Zobacz także:
Wczytywanie ...


Lista utworów:

1. Kayah - Jaka Miłość Taka Śmierć - 3:14
2. Barry Salone - Love Is All Around Us - 3:01
3. Czołówka - 1:16
4. Leon i Max Na Sycylii - 3:01
5. Spotkanie Na Sycylii - 1:34
6. Leon Jedzie z Tortem - 0:55
7. Temat Sycylijski (Wariant 1) - 1:16
8. Max w Polsce - 1:54
9. Córka Leona - 2:04
10. Galeria - 2:09
11. Temat Sycylijski (Wariant 2) - 1:05
12. Nocna Impreza - 3:46
13. Strzelanina w Hotelu - 1:55
14. Leon, Max i Góraj w Hotelu - 2:23
15. Podsłuch - 1:51
16. Charakteryzacja - 2:15
17. Gambini i Max - 2:00
18. Bójka - 1:38
19. Lotnisko - 1:37
20. Pościg - 1:18
21. Nad Grobem - 0:58
22. Cmentarz - 2:03
23. Finał - 1:59
24. Kayah - Jaka Miłość Taka Śmierć - 3:45
25. Barry Salone - Love Is All Around Us - 4:07

Razem: 53:05

Komentarze czytelników:

Łukasz Remiś:

Moja ocena:

Mnie w przeciwieństwie do Adama, piosenka Kayah się podoba - jest całkiem niezła. Natomiast na kompozycje Macieja Zielińskiego warto zwrócić uwagę ze względu na jej charakter. Nie często mamy okazję posłuchać muzyki akcji w rodzimych produkacjach, zwłaszcza takiej gdzie symfonika jest łączona z elektroniką.

pawel0912:

Moja ocena:
bez oceny

a mozna piosenka Kayah wcale nie miala stac sie przebojemy znajac zycie ja zamysl wcale nie byl taki zeby znowu to byl jakis "prawy do lewego". chyba niezbyt duza orientacje masz o rynku muzycznym i o ty co taka piosenkrka jak kayah ma na mysli. moim zdanie ballada jest fajna.

Justynka:

Moja ocena:
bez oceny

A ja nigdzie nie mogę znaleźć piosenki Barry Salone - Love Is All Around Us. Jak macie to proszę wrzućcie mi na pocztę czarnaj.p@wp.pl
Z góry wielkie dzięki :)
Pozdrawiam

Adam Krysiński:

Moja ocena:

Piosenka znajduje się na tej płycie w dwóch wersjach, a płyta ta kosztuje ~10 zł. Nie jest to chyba astronomiczny wydatek...

Justynka:

Moja ocena:
bez oceny

Już ja zamówiłam mam nadzieję, że szybko przyjdzie :P


  Do tej recenzji są jeszcze 2 komentarze -> Pokaż wszystkie