Soundtracks.pl - Muzyka Filmowa

Szukaj w:  Jak szukać?  
 








Aby otrzymywać świeże informacje o muzyce filmowej, podaj swój adres e-mail:



Zapisz

Dziewczynka w trampkach (Wadjda)

15 Marzec 2014, 11:11 
Kompozytor: Max Richter

Solo wiolonczela: Arthur Hornig (utw. 05)

Rok wydania: 2013
Wydawca: Milan Records / Warner Music Group

Muzyka na płycie:
Muzyka w filmie:
Dziewczynka w trampkach (Wadjda)

Odtwarzaj / Zatrzymaj

 Kup tę płytę w:

iTunes za 9.99
Dziewczynka w trampkach Haifai al-Mansour to przykład rzadko oglądanego pod naszą szerokością geograficzną kina saudyjskiego (choć nakręconego w koprodukcji z Niemcami). Historia tytułowej Wadjdy, rezolutnej nastolatki uparcie i na przekór wszystkim dążącej do zdobycia upragnionego roweru, ujęła widzów na całym świecie i w swoim czasie była liczącym się kandydatem w walce o nominację Amerykańskiej Akademii Filmowej dla najlepszego filmu nieanglojęzycznego. Siłą opowieści, oprócz fantastycznej roli młodziutkiej Waad Mohammed, jest jej uniwersalność i bezpretensjonalność. Reżyserka nie epatuje sentymentalizmem. Unika też prostych z zachodniego punktu widzenia ocen na temat sytuacji społecznej kobiet w świecie Islamu, jednocześnie nie ignorując problemów i ograniczeń, z którymi muszą się one zmagać na co dzień.

Muzykę do filmu napisał niemiecki kompozytor Max Richter. Jego wybór do tego projektu nie był przypadkowy. Współproducentem Dziewczynki w trampkach była firma Razor Film, odpowiedzialna m.in. za nominowany do Oscara Walc z Baszirem, za soundtrack do którego Richter otrzymał Europejską Nagrodę Filmową i kilka innych prestiżowych wyróżnień.

Obraz taki jak ten al-Mansour nie wymaga rozbuchanej ścieżki dźwiękowej. Kompozycje Niemca są stonowane i raczej budują tło niż służą narracji. Dominuje w nich drżące brzmienie cymbałów oraz gitary, kreujących wraz z nienachalną, subtelną elektroniką senną, nieco odrealnioną atmosferę. Miejscami Richter dynamizuje muzykę z pomocą bliskowschodnich perkusjonaliów (Movement), gdzie indziej przełamuje dominujący nastrój ciepłymi dźwiękami wiolonczeli (The Vision, Wadjda’s Journey) czy fortepianu (Sequence), ale to tylko momenty. Na tle tych raczej melancholijnych utworów wyróżniają się optymistyczny, melodyjny The Release, na swój sposób kojarzący się mi z Powrotem z kultowego Bandyty, a także utwory źródłowe – w tym rockowy Tonguetied zespołu Grouplove czy energetyczny 121 Solo, ciekawie łączący orientalną instrumentację i wokal ze smyczkowymi ostinatami.

Dziewczynka w trampkach to nie jest soundtrack, który dostarcza słuchaczowi szczególnych wrażeń czy emocji. Jego siła leży w prostocie. Muzyka Richtera sprawdza się zarówno, gdy odbieramy ją w pełnym skupieniu – wtedy możemy dać się jej porwać i na chwilę przenieść się w inny świat – jak i przy zupełnie wyłączonej uwadze, jako dyskretny dźwiękowy towarzysz. Stanowi alternatywę wobec symfonicznego brzmienia, nie mówiąc już o dźwiękowej papce dominującej w amerykańskich produkcjach. Szczególnie jednak polecam sam film – czarujący i przejmujący, lekki a zarazem absolutnie na serio. Opowiadający o dziecięcych marzeniach, ale kompletnie pozbawiony infantylności. Pod tym względem przypomina mi inny wspaniały obraz, irański film Dzieci niebios. Kto go oglądał, ten wie o co chodzi, a kto nie widział, powinien koniecznie nadrobić.

Recenzję napisał(a): Krzysztof Ruszkowski   (Inne recenzje autora)



Wczytywanie ...


Lista utworów:

01. Saleh Alaolaiany i Yousef Alali – Wadjda Opening Titles - 2:51
02. Waiting - 0:51
03. Grouplove – Tonguetied - 3:38
04. The Walk - 1:33
05. The Vision - 1:21
06. The House - 1:52
07. Stephen Day i Adam Fox – 121 Solo - 4:19
08. Passing Time - 1:28
09. The Gaze - 0:46
10. A Moment - 0:57
11. Movement - 0:46
12. Darkness - 1:20
13. Sequence - 2:28
14. Conversation - 3:30
15. The Release - 2:36
16. Wadjda`s Journey - 2:38

Razem: 32:24



Komentarze czytelników:


Nie ma jeszcze komentarzy. Skomentuj jako pierwszy!