Soundtracks.pl - Muzyka Filmowa

Szukaj w:  Jak szukać?  
 








Aby otrzymywać świeże informacje o muzyce filmowej, podaj swój adres e-mail:



Zapisz

10. FMF - Relacja - Koncert Cinematic Piano

01 Czerwiec 2017, 19:49







CINEMATIC PIANO: Jean-Michel Bernard – relacja z koncertu 10. Festiwal Muzyki Filmowej w Krakowie (19 maja 2017 r.)

Cykl Cinematic Piano to względnie nowa pozycja w programie Festiwalu Muzyki Filmowej w Krakowie. Tytuł pochodzi o debiutanckiego albumu Aleksandra Dębicza, młodego pianisty i onegdaj również redaktora naszego portalu, który połączył swoją miłość do muzyki filmowej z nieprzeciętnym talentem kompozytorskim i wirtuozerskim opanowaniem fortepianu, tworząc dzieła inspirowane tą dziedziną sztuki muzycznej. Jego recital podczas ubiegłorocznej edycji Festiwalu spotkał się z bardzo ciepłym przyjęciem ze strony krakowskiej publiczności, co skłoniło organizatorów do kontynuowania tego przedsięwzięcia.

Tym razem wybór artysty padł na francuskiego pianistę jazzowego Jeana-Michela Bernarda, kompozytora muzyki m.in. do Jak we śnie Michaela Gondry’ego, który w swojej karierze również współpracował z takimi legendami jak chociażby Lalo Schifrin, Ray Charles czy Ennio Morricone. Bernard, który był gościem specjalnym FMF-u już w roku 2016, tym razem przyjechał do Krakowa z repertuarem obejmującym zarówno jego własne utwory, jak również wariacje na tematy filmowe najwybitniejszych kompozytorów tego gatunku: Bernarda Herrmanna, Jerry’ego Goldsmitha, Alexa Northa, Johna Williamsa, Ennio Morricone, Ryuichi’ego Sakamoto, Philippe Sarde czy Francisa Lai. Zacięcie improwizatorskie oraz perfekcyjny warsztat sprawiły, że oryginalne partytury stanowiły dla artysty jedynie punkt wyjścia w poszukiwaniu nowych muzycznych kierunków. Od czasu do czasu w tych eksploracjach towarzyszyła mu piosenkarka, a prywatnie również żona, Kimiko Ono, wiolonczelista Jan Stokłosa oraz flecistka Sara Andon, jednak pomimo tak silnego wsparcia, prym wiódł niezmiennie fortepian.

Urzeczona publiczność w skupieniu chłonęła dźwięk, które Bernard wyczarowywał z taką lekkością i naturalnością, jakby urodził się już ze znajomością fortepianu (co zresztą niewiele odbiega od prawdy, gdyż artysta swoją przygodę z tym instrumentem rozpoczął już w wieku dwóch lat). Pomyliłby się jednak ten, który sądziłby, że koncert upłynął w poważnej atmosferze. Poczucie humoru Francuza i serdeczny kontakt, jaki nawiązał z publicznością, błyskawicznie skradły serca słuchaczy, a wtrącane tu i ówdzie muzyczne żarty każdorazowo spotykały się z ich wesołą reakcją.

Pozytywny odbiór kolejnego koncertu z cyklu Cinematic Piano pozwala mieć nadzieję, że zakorzeni się on na nieco dłużej w ramach krakowskiego Festiwalu. Kluczowa w tym przypadku – jako dla pozycji z pogranicza muzyki filmowej – jest osobowość artysty, która będzie w stanie przyciągnąć publiczność otwartą na subtelniejsze wrażenia niż podczas głównych wydarzeń programu. Jeżeli tylko będzie to ktoś taki jak Aleksander Dębicz czy Jean-Michel Bernard, możemy być o to spokojni.

Tekst: Krzysztof Ruszkowski





Nie ma jeszcze komentarzy. Skomentuj jako pierwszy!


Soundtracks.pl

© 2002-2017 Soundtracks.pl - muzyka filmowa.
Wydawca: Bezczelnie Perfekcyjni