Soundtracks.pl - Muzyka Filmowa

Szukaj w:  Jak szukać?  



Aby otrzymywać świeże informacje o muzyce filmowej, podaj swój adres e-mail:



Zapisz

Koncert Muzyki Filmowej Hansa Zimmera - relacja

30 Kwiecień 2014, 12:46



26 kwietnia w Sali Kongresowej PKIN odbył się pierwszy w Polsce koncert muzyki filmowej Hansa Zimmera. Było to kolejne wydarzenie z cyklu koncertów, które od kilku lat zachwycają miłośników filmowych brzmień. Po spotkaniach z kompozycjami dwóch amerykańskich artystów, Johna Williamsa i Jamesa Hornera, przyszedł czas na muzykę twórcy pochodzącego z Europy. Zdobywca Oscara za muzyczną ilustrację do filmu "Król Lew" wykształcił charakterystyczny i niepowtarzalny styl, który sprawia, że dzięki dźwiękom odbiór obrazu staje się głębszy i bardziej intensywny.




Sobotni koncert, prowadzony przez Magdalenę Miśkę-Jackowską, dziennikarkę RMF Classic, otworzyła fanfara studia Warner Bros., której autorem jest Max Steiner. Następnie usłyszeliśmy kompilację tematów z nagrodzonej Złotym Globem ścieżki dźwiękowej do filmu Ridleya Scotta pt. Gladiator. Polska Orkiestra Sinfonia Iuventus pod dyrekcją Macieja Sztora zagrała najbardziej znane i rozpoznawalne motywy. Monumentalny charakter utworów ilustrujących sekwencje bitew podkreślały mocne partie chóralne wykonywane przez Chór Akademicki Politechniki Warszawskiej. Liryczny zaś klimat kameralnych scen w przejmujący sposób zaznaczyła solowymi partiami wokalnymi Anna Lasota. Wyjątkowe wrażenie zrobiła na słuchaczach oryginalna interpretacja piosenki Lisy Gerrard Now we are free.


 

Nominowana do Oscara muzyka z filmu Christophera Nolana pt. Incepcja przypomniała publiczności, że Hans Zimmer w wyjątkowy sposób potrafi łączyć klasyczne brzmienie orkiestry z elektroniką. Dynamiczny temat z tej ścieżki wykonany został z udziałem gitary elektrycznej (świetny Mateusz Szemraj), zaś finałowy utwór Time po raz kolejny pozwolił odczuć, jak bardzo muzyka wpływa na odbiór filmu. Niskie, długie dźwięki wydobywane z instrumentów dętych i dopełniane stopniowo wyższymi brzmieniami smyczków w wyjątkowy sposób oddawały przygnębiający i pełen niepewności nastrój ostatnich scen dzieła Nolana. Z refleksyjnej atmosfery wyrwało słuchaczy gwałtowne i pełne energii wykonanie motywu z filmu Mroczny rycerz.


Utwór Chevaliers de Sangreal, ilustrujący końcową scenę filmu Rona Howarda pt. Kod da Vinci, zawsze wydaje się za krótki. Powtarzająca się sekwencja dźwięków utrzymana w tonacji wzrastającej i dopełniana coraz mocniejszymi brzmieniami sekcji dętej i smyczkowej stanowi jeden z najbardziej imponujących i zapadających w pamięć tematów stworzonych przez Zimmera. 

Tego wieczoru mieliśmy okazję usłyszeć również kompozycje innych twórców. Zabrzmiał między innymi główny temat z filmu Ostatni Mohikanin, szczególnie znany publiczności festiwalu Camerimage. Muzykę do dzieła Michaela Manna skomponowali Trevor Jones i Randy Edelman. Przypomniana została także pogodna i wielopłaszczyznowa kompozycja Johna Williamsa do widowiskowej produkcji Rolanda Emmericha pt. Patriota. Po niej powróciliśmy do klimatów, które stworzył bohater wieczoru - suita z filmu Edwarda Zwicka Ostatni Samuraj zamknęła kolejną część spotkania.

Podczas koncertu pojawiła się zapowiedź tegorocznego Festiwalu Muzyki Filmowej w Krakowie. Jednym z najciekawszych jego punktów będzie wieczór poświęcony najpopularniejszym piosenkom z filmów o przygodach Jamesa Bonda. Przedsmak tego wydarzenia mogliśmy poczuć już w Warszawie, słuchając muzyki Davida Arnolda, pochodzącej z obrazu Casino Royal. Dynamiczny charakter tej kompozycji podkreślała brawurowa gra Mateusza Szemraja na gitarze elektrycznej.


Wspaniałym akcentem podczas sobotniego spotkania było wykonanie fragmentów jednej z najbardziej oryginalnej ścieżki dźwiękowej ostatnich kilkunastu lat - po raz kolejny przed polską publicznością zabrzmiała oscarowa muzyka Howarda Shore'a do filmu Władca pierścieni. Drużyna pierścienia.

W finałowej części koncertu słuchacze ponownie zostali porwani do świata melodii stworzonych przez Hansa Zimmera. Artysta ten w wyjątkowy sposób potrafi wzmocnić siłę obrazu i uwydatnić emocje towarzyszące oglądanym przez nas scenom. Potwierdziły to suity z filmu Karmazynowy przypływ i Pearl Harbor. Pełne rozmachu sekwencje tonięcia łodzi podwodnej czy ataku lotniczego na port wojenny już same w sobie zawierają ogromny ładunek emocjonalny, zaś w połączeniu z potężnym brzmieniem instrumentów dętych, bębnów i smyczków wprawiają one widza w zachwyt i zapierają dech. Właśnie to zestawienie dynamicznego obrazu i mocnego dźwięku, tak charakterystyczne dla Zimmera, jest doceniane nie tylko przez widzów, ale i przez krytyków. Na zakończenie usłyszeliśmy jeden z najbardziej popularnych tematów stworzonych przez bohatera wieczoru - fragment ścieżki do filmu Piraci z Karaibów. Na nieznanych wodach.


Dla miłośników muzyki filmowej wieczór ten był wyjątkowy. Bycie świadkiem spotkania obrazu i dźwięku na żywo zawsze jest szczególnym przeżyciem. Tym razem jednak po wyjściu z Sali Kongresowej pozostało lekkie poczucie niedosytu: akustyka pomieszczenia niestety nie pozwoliła na pełny odbiór brzmienia kompozycji, tak przecież monumentalnych, dynamicznych i przestrzennych. Zabrakło też - z pewnością z przyczyn obiektywnych - akcentu związanego z muzyką do filmu Król Lew, za którą Zimmer otrzymał swojego jedynego jak dotąd Oscara. Okazja była ku temu szczególna, bowiem w tym roku mija 20 lat od światowej premiery tej niezwykłej oscarowej animacji.

Mimo to bogaty repertuar i wrażenia, jakich dostarczyło widzom spotkanie z dziełami Hansa Zimmera, sprawiają, że z niecierpliwością wyglądać będziemy informacji o kolejnym wydarzeniu z cyklu Koncert Muzyki Filmowej.

Zapraszam również do zapoznania się z relacją Piotra Sikorskiego. który miał szczęście uczestniczyć w próbie generalnej z udziałem orkiestry, chóru i solistów.

Za udostępnienie zdjęć dziękuję firmie Trinity. Autorką fotografii jest Małgorzata Klimiuk.


Relacja: Anna Józefiak




Nie ma jeszcze komentarzy. Skomentuj jako pierwszy!


Soundtracks.pl

© 2002-2024 Soundtracks.pl - muzyka filmowa.
Wydawca: Bezczelnie Perfekcyjni