Don`t Breathe to jeden z ciekawszych horrorów, jakie miaÅ‚em okazjÄ™ w ostatnim czasie obejrzeć. Nieszablonowy pomysÅ‚ na fabułę, bardzo umiejÄ™tnie oddziaÅ‚ujÄ…ce na wyobraźniÄ™ zdjÄ™cia, Å›wietna sceneria oraz niestandardowe podejÅ›cie do oprawy muzycznej to niewÄ…tpliwie znaki rozpoznawcze tego tytuÅ‚u. Za kamerÄ… obrazu stanÄ… Fede Alvarez (znany głównie z ekranizacji *remake`u Evil Dead), a za wykreowanie brzmieÅ„ odpowiedzialny zostaÅ‚ Roque Baños.
Kreatywność jest niewÄ…tpliwie jednÄ… z cech, którÄ… powinien posiadać każdy kompozytor muzyki filmowej. Dlaczego o niej piszÄ™? Otóż dlatego, że wspomniany przed chwilÄ… Hiszpan w Don`t Breathe pokazaÅ‚, jak nieszablonowy sposób tworzenia może przeÅ‚ożyć siÄ™ na wykreowanie warstwy muzycznej rewelacyjnie wspierajÄ…cej elementy wizualne. Baños nie należy może do nazbyt pÅ‚odnych twórców, ale z pewnoÅ›ciÄ… za każdym razem w zrealizowanych do tej pory projektach (m.in. Old Boy czy The Mechanic) potrafiÅ‚ nadać swoim kompozycjom indywidualny charakter. Nie inaczej jest w przypadku filmu Alvareza.
Don`t Breathe opowiada historię trójki młodych ludzi, którzy postanawiają obrabować dom zamieszkały przez niewidomego weterana wojennego z Iraku. Plan wydaje się być dziecinnie prosty, a uzyskane w ten sposób pieniądze zamierzają przeznaczyć na wspólną ucieczkę z ponurego Detroit. Rzeczywistość okazuje się jednak brutalnie makabryczna. Napastnicy stają się ofiarami, a pozornie bezbronny weteran pokazuje swoje prawdziwe oblicze. Całość rozgrywa się natomiast w potwornie klaustrofobicznej scenerii mrocznego domostwa, które z biegiem czasu zaczyna odgrywać jedną
z głównych ról w filmie.
I wÅ‚aÅ›nie w tym kierunku poszedÅ‚ Baños, który budynek zamieszkany przez ociemniaÅ‚ego mężczyznÄ™ zamieniÅ‚ w instrument generujÄ…cy niesamowite brzmienia, idealnie oddajÄ…ce gÄ™stÄ… i przepeÅ‚nionÄ… strachem atmosferÄ™. Wszelkiego rodzaju żelastwo, rury, druty, drewniane elementy, skrzypiÄ…ce drzwi, huczÄ…cy wiatr i inne podobnego rodzaju elementy zostaÅ‚y przez Bañosa wykorzystane tak, aby stworzyć paletÄ™ dźwiÄ™ków stanowiÄ…cych podstawÄ™ soundtracku. Kompozytor zaprosiÅ‚ również do współpracy Alexa Ferrisa (razem pracowali przy filmie The Mechanic), awangardowego twórcÄ™, który na potrzeby filmu stworzyÅ‚ kilka zupeÅ‚nie niestandardowych instrumentów. Jeden z nich o nazwie Reroar to połączenie zbiornika do pojenia zwierzÄ…t wypeÅ‚nionego wodÄ… oraz zanurzonych w nim przeróżnych rozmiarów dzwonów wyciÄ™tych z butli gazowych. Ciekawe, prawda?
Już pierwsza kompozycja albumu, The Abandoned Nieghborhood, potrafi przyprawić o ciarki, a zwÅ‚aszcza fragment, w którym intensywne, pulsujÄ…ce uderzenia niemalże wprowadzajÄ… w trans. Prawdziwa uczta zaczyna siÄ™ natomiast w Let`s Do This One. Baños wprowadza tutaj jeden z nielicznych momentów zawierajÄ…cych melodiÄ™ w caÅ‚ym soundtracku, a robi to z pomocÄ… idealnie dopasowanego brzmienia fortepianu. Pewnego rodzaju tÅ‚o emocjonalne wykreowane przez frazy wygrywane na tym instrumencie stoi w kontraÅ›cie z przytÅ‚aczajÄ…cÄ… atmosferÄ… strachu, ale wÅ‚aÅ›nie dziÄ™ki temu sÅ‚ucha siÄ™ caÅ‚oÅ›ci rewelacyjnie. OglÄ…dajÄ…c kolejne pojawiajÄ…ce siÄ™ na ekranie obrazy, można odnieść wrażenie, że te delikatne fortepianowe dźwiÄ™ki sÄ… jedynymi momentami wytchnienia dla bohaterów filmu.
Tak jak fabuÅ‚a filmu nie oszczÄ™dza trójki mÅ‚odocianych zÅ‚odziejaszków, tak Roque Baños nie daje odpocząć zasÅ‚uchanym w jego kompozycjach melomanom. Pozycje takie jak The Safe Box czy Let`s Get Out Of Here wpijajÄ… siÄ™ pod skórÄ™, wiercÄ… przesterowanymi *dysonansowymi brzmieniami, szarpiÄ… nerwy i jednoczeÅ›nie bardzo skutecznie podkrÄ™cajÄ… uczucie przerażenia. Nie ma nic przyjemnego we wsÅ‚uchiwaniu siÄ™ w mroczne, głębokie, dudniÄ…ce harmonie utworów Captured czy Trapped In The Car i wÅ‚aÅ›nie o to chodzi. Zadaniem Bañosa byÅ‚o wrzucenie sÅ‚uchacza w sam Å›rodek Å›miertelnej puÅ‚apki, jakÄ… staÅ‚ siÄ™ ciemny, wielki dom - i dokÅ‚adnie tak siÄ™ dzieje.
Zdecydowanie najlepszÄ… kompozycjÄ… albumu jest jednak Leaving Town, bÄ™dÄ…ca istnÄ… karuzelÄ… emocji. Zaczyna siÄ™ zaskakujÄ…co jasnymi akordami fortepianowymi, dajÄ…cymi nadziejÄ™ na pozytywne zakoÅ„czenie historii. Po chwili jednak Baños gwaÅ‚townie odziera nas ze zÅ‚udzeÅ„ i atakuje atonalnymi frazami uzbrojonymi w przeciÄ…gÅ‚e, wydobywajÄ…ce siÄ™ z głębi makabrycznego domu uderzenia, warkoty i jÄ™ki. Kiedy wydaje siÄ™, że zostaniemy z tak szaleÅ„czo porwanymi nerwami już do koÅ„ca, nastÄ™puje jeden z najpiÄ™kniejszych momentów albumu. To wÅ‚aÅ›nie te kilka taktów wypeÅ‚nionych fortepianowym lamentem pamiÄ™ta siÄ™ jeszcze dÅ‚ugo po zakoÅ„czeniu seansu.
Miniony rok obfitowaÅ‚ w co najmniej kilkanaÅ›cie scorów wartych tego, aby wracać do nich czÄ™sto i z przyjemnoÅ›ciÄ…. W kategorii wyjÄ…tków należy natomiast rozpatrywać te towarzyszÄ…ce horrorom. Rzadko zdarza siÄ™, aby posiadaÅ‚y one mÄ…drze i niestandardowo przygotowanÄ… warstwÄ™ muzycznÄ…, która dodatkowo potrafi skutecznie obronić siÄ™ poza filmem. Muzyka Roque Bañosa do tych nielicznych należy i gorÄ…co zachÄ™cam, aby przekonać siÄ™ o tym na wÅ‚asnej skórze.
*piano Recenzję napisał(a): Piotr Sikorski (Inne recenzje autora)
Lista utworów:
1. The Abandoned Neighborhood (2:24)
2. Let`s Do This One (6:30)
3. Approaching the House (2:37)
4. The Blindman Liar (3:45)
5. Money Dies (3:45)
6. The Safe Box (4:15)
7. Let`s Get Out of Here (6:23)
8. Indoor Chasing (3:44)
9. Dog Hunting (3:26)
10. Captured (2:49)
11. Insemination (5:16)
12. Trapped In the Car (5:17)
13. Back To the House (2:28)
14. Leaving Town (4:05)
15. Don`t Breathe Credits (2:30)
|
|