Soundtracks.pl - Muzyka Filmowa

Szukaj w:  Jak szukać?  
 








Aby otrzymywać świeże informacje o muzyce filmowej, podaj swój adres e-mail:



Zapisz

Going Up of David Lev, The

04 Styczeń 2011, 18:30 
Kompozytor: Jerry Goldsmith

Dyrygent: Jerry Goldsmith
Orkiestracje: Arthur Morton

Rok wydania: 1973/2010
Wydawca: BSX Records

Muzyka na płycie:
Going Up of David Lev, The

Odtwarzaj / Zatrzymaj

 Kup tę płytę w:

iTunes za 8.99
The Going Up of David Lev to dramat familijny Jamesa Colliera (1929-1991). Został zlecony amerykańskiej stacji telewizyjnej NBC przez rząd Izraela na obchody 25 rocznicy powstania państwa żydowskiego, które narodziło się 14 maja 1948 roku. Premiera filmu odbyła się 25 kwietnia 1973 roku. Produkcja jest jedną z najmniej znanych w filmografii kompozytora. Po 37 latach, 24 sierpnia 2010 roku nakładem Buysoundtrax Records ukazała się limitowana edycja (2000 sztuk) zawierająca ponad pół godziny muzyki ilustracyjnej. W 1973 roku Jerry Goldsmith był bardzo zapracowany –napisał muzykę aż do 10 filmów, w tym klasycznego Motylka! The Going Up of David Lev to dramat traktujący o odkrywaniu tożsamości narodowej, szacunku do dramatycznej historii Izraela widzianej oczyma 10-letniego chłopca. Film okazał się osobistym wyzwaniem dla Jerry`ego Goldsmitha, który postanowił „zbadać” swoje żydowskie korzenie, drogą muzycznej narracji. Do korzeni tych powróci co najmniej dwukrotnie – w 1974 roku na planie QB VII i Masady z 1981 roku.

Do produkcji zatrudniono (jako aktora i wykonawcę piosenek) nominowanego do Oskara za Skrzypka na dachu izraelskiego aktora Chaima Topola. Jego dwie utrzymane w żydowskiej stylistyce piosenki doskonale uzupełniły muzyczny świat Tel Awiwu i Jeruzalem - Intro/A Girl with Ribbons in Her Hair i Chiribim. Aby zilustrować film, w którym przeplatały się: dramat kraju rozdartego wojnami ze światem arabskim (Wojna Sześciodniowa 1967 roku, pół roku po premierze filmu miało dojść do kolejnego konfliktu – „Jom Kippur” ) oraz bogactwo kultury i tradycji, z punktu widzenia dziecka, Jerry Goldsmith napisał dwa zróżnicowane stylistycznie tematy przewodnie. Pierwszy to spokojna melodia z silną melancholijną nutą, oparta na wyeksponowanym brzmieniu fletu i gitary (Main Title i Ask the Doctor) bądź subtelnych skrzypiec (Lost Thoughts). Drugi to taneczna wariacja typowo żydowskiej melodii, w której prym wiedzie trąbka, etniczne perkusonalia i płynąca w tle *sekcja smyczkowa (Accepting Reality i Don`t Miss The Bus). Podejście kompozytora odzwierciedlało dwie strony żydowskiej kultury – smutną i przepełnioną nadzieją. Z jednej strony tragedia Żydów w czasie Holokaustu, z drugiej strony ich silna wola przetrwania i nadzieja na lepszą przyszłość.

Na potrzeby fabuły Goldsmith stworzył trzeci temat opisujący barwne życie żydowskiego kibucu. Jest to żywiołowe połączenie tradycyjnego instrumentarium w postaci: gitary, skrzypiec, akordeonu, klarnetu i tamburynu - The Kibbutz. Ilustracja zdominowana została przez dwa tematy główne, którymi kompozytor buduje zarówno nastrój nostalgii, zadumy jak i optymizmu a także kolorystykę kulturową kraju (Sleepy Boy i A Sin Against God). Pod koniec dzieła Goldsmith stosuje coraz bardziej rozbudowane orkiestrowo formy tematyczne, które jeszcze mocniej podkreślają zawartą w muzyce radość życia i pozytywną energię – liryczny The Old City i spełniający wymagania *„action scoreA New Friend. Na finał kompozytor pozostawił tradycyjną suitę orkiestrową podsumowującą tematyczną i stylistyczną stronę partytury - The Legend.

The Going Up of David Lev to bardzo nostalgiczna praca kompozytora, który mimo skromnego zestawu środków stworzył bogatą w uczucia i tradycję partyturę do filmu, poruszającego niełatwe, polityczne i społeczne, problemy Izraela. Jerry Goldsmith oparł konstrukcję na symbiozie podstawowych idei żydowskiej obyczajowości – pamięci o tych, którzy odeszli oraz gotowości do budowy bezpiecznej przyszłości. Film stał się doskonałym wzorem dla Maestro, który w następnym dziesięcioleciu często będzie sięgał po hebrajską tematykę. Przykładem niech będą zbrodnie nazistowskie na narodzie żydowskim (QB VII) oraz heroicznym opór Izraela przeciwko potędze militarnej Rzymu (Masada).

Recenzję napisał(a): Szymon Jagodziński   (Inne recenzje autora)




Zobacz także:
Wczytywanie ...


Lista utworów:

1. Main Title - 1:17
2. Last Thoughts - 1:05
3. Thoughts Again (00:37)
4. Ask the Doctor - 1:32
5. Accepting Reality - 1:25
6. Don`t Miss The Bus - 1:20
7. Intro / A Girl with Ribbons in Her Hair - 3:05
(wykonawca: Topol, muzyka: Yair Rosenblum, słowa: Norman Newell)
8. The Kibbutz - 4:20
9. Chiribim - 3:25
(wykonawca: Topol, słowa:Sheldon Harnick)
10. Sleepy Boy - 2:39
11. No Information – 0:51
12. The Old City - 2:25
13. A New Friend - 2:18
14. A Sin Against God - 1:39
15. The Legend – 5:39

Razem: 33:47



Komentarze czytelników: