Soundtracks.pl - Muzyka Filmowa

Szukaj w:  Jak szukać?  



Aby otrzymywać świeże informacje o muzyce filmowej, podaj swój adres e-mail:



Zapisz

Złap mnie jesli potrafisz (Catch me if you can)

10 Marzec 2003, 11:59 
Kompozytor: John Williams

Dyrygent: John Williams
Orkiestracje: John Neufeld
Partie solo - saxofon: Dan Higgins

Rok wydania: 2002
Wydawca: Dream Works

Muzyka na płycie:
Muzyka w filmie:
Złap mnie jesli potrafisz (Catch me if you can)

Ta muzyka była nominowana do Oscara
Po kilkunastu raczej ciężkich i pompatycznych (ale bardzo dobrych) soundtrackach (Star Wars 2, Minority Report, Harry Potter), Williams napisał nareszcie coś bardziej lekkiego i wysublimowanego. Catch me if you can jest bezpośrednim powodem, dla którego John zrezygnował z aranżowania Harry Potter i Komnata Tajemnic jesienią 2002r, chcąc mieć więcej czasu dla projektu Spielberga (na potrzeby Pottera, opracował tylko główne tematy - resztą zajął się William Ross).

Czy dodatkowy czas, jaki kompozytor poświęcił na dopracowanie płyty, przełożył się na jej jakość? Zdecydowanie tak. Oryginalność i perfekcja aranżacji, czyni ten album nie tylko najciekawszą płytą 2002r, ale także jednym z najoryginalniejszych soundtracków Williamsa na przełomie ostatnich kilku lat.
To, co jest tak nietypowe i oryginalne, to wspaniałe jazzowe aranżacje, które wspaniale łączą się z konwencją płyty. Akcja filmu Spielberga toczy się na przełomie lat 50 i 60 więc i muzyka odwołuje się do muzycznych trendów tamtej epoki - czyli właśnie jazzu. Tak się składa, że odwołując się do tamtych lat, Williams nawiązuje do swoich własnych, bardzo wczesnych kompozycji, które napisał w tamtym okresie (The Towering Inferno, The Paper Chase, Earthquake, Lost In Space) oraz do okresu, który poprzedzał jego kompozytorską karierę, kiedy to był pianistą jazzowym. Swingowo-Jazzowe aranżacje, które głównie pojawiają się w zabawnych momentach pogoni(słyszeliśmy to w 1995r w Sabinie), przeplatają się ze smutniejszymi wariacjami nad tematem "Ojca", balansując mistrzowsko pomiędzy komediową lekkością a dramatycznym wzruszeniem.

Główny temat (1. Catch Me If You Can) o wyjątkowo komediowym charakterze, czaruje od pierwszych sekund znakomitymi aranżacjami prowadzącego saksofonu (ten instrument w muzyce filmowej słyszymy bardzo rzadko) w towarzystwie swingującego kontrabasu, przy udziale pełnej orkiestry. Temat drugi (2. The Float) jest o wiele bardziej melodyjny i jest absolutnym hitem tego albumu (i to może być klucz do Oskara 2003). Aranżowany z niezwykłą lekkością i humorem, z prowadzącym fortepianem lub czasem saksofonem lub sekcją smyczkową, wprost perfekcyjnie zagrany na wszelkie możliwe sposoby w 7. Learning the Ropes. Trzeci temat to smutna i nostalgiczna aranżacja (4. Recollections, 13. A Broken Home) z mistrzowskimi solówkami na saksofonie, granymi przez Dana Higginsa. Utwór ten przypomina trochę melodie znane nam z Listy Schindlera, mimo że na początku może nie chwyta za serce, później potrafi wzruszyć.

Na płycie znajdziemy również szereg mniejszych tematów pobocznych, lecz wymienianie i opisywanie ich wszystkich nie ma sensu (zainteresowanych zapraszam do posłuchania). Całości albumu dopełniają jeszcze 4 piosenki - standardy muzyki rozrywkowej tamtej epoki z Frankiem Sinatrą na czele, które jeszcze wyraźniej podkreślają klimat.

Stylistyczny zwrot Williamsa ma szansę na wielki sukces (nominacja do Oscara) czego mu z całego serca życzę. Naprawdę bardzo miło jest posłuchać tak odprężających, zabawnych i melodycznych kompozycji, które stanowią pewien odpoczynek od ostatnich "hiciorskich" partytur. Fani Johna będą zachwyceni, pozostałych powinno przynajmniej zainteresować, szczególnie, jeśli ktoś lubi jazz.
*aria

Recenzję napisał(a): Rafał Mrozowski   (Inne recenzje autora)





Lista utworów:

1. Catch Me If You Can
2. The `Float`
3. Come Fly With Me - Frank Sinatra
4. Recollections (The Father`s Theme)
5. The Airport Scene
6. The Girl from Ipanema - Stan Getz & friends
7. Learning the Ropes
8. Father and Son
9. Embraceable You - Judy Garland
10. The Flash Comics Clue
11. Deadheading
12. The Christmas Song - Nat King Cole
13. A Broken Home
14. Doctor, Lawyer, Lutheran
15. The Look of Love - Dusty Springfield
16. Catch Me If You Can (Reprise and End Credits)

Razem: 62:34

Komentarze czytelników:

okładkowicz:

Moja ocena:

w sumie fajna okładka

Versus:

Moja ocena:

płyta jest nudna i banalna, jak cała twórczość williamsa. aż sie niedobrze robi, kiedy ten koles dostaje 43 nominacje do oscaraz za takie dno

JW fan:

Moja ocena:

Skoro uważasz, że Williams piszę muzykę nudną i banalną (co jest kompletnym absurdem), to po co kupiłeś tą płytę. W ogóle to niedobrze mi się robi, gdy czytam takie komentarze.

Piotr:

Moja ocena:

Panowie, to że Williams jest wielki jest faktem bezdyskusyjnym. Inna rzecz że nie potrafi zawładnąć duszą tak jak Horner czy Goldsmith... Powyższego soundtracku nie słyszałem, ale to nie pierwsza taka negatywna opinia z jaką się spotkałem.

AdoKrycha007:

Moja ocena:
bez oceny

Popieram Versusa ! Ludzie trochę obiektywizmu ! Nie można uważać Williamsa za najlepszego kompozytora tylko dlatego że zrobił muzę typu Star Wars czy Indiana Jones. Oczywiście zrobil też inne ale nie tak znane. A poza tym każdy jego score jest na jedno kopyto ! Nie mam nic do Williamsa - jest dobry ale na pewno nie najlepszy! Nie ma takich ludzi a tym bardziej kompozytorów !


  Do tej recenzji jest jeszcze 9 komentarzy -> Pokaż wszystkie