Soundtracks.pl - Muzyka Filmowa

Szukaj w:  Jak szukać?  
 








Aby otrzymywać świeże informacje o muzyce filmowej, podaj swój adres e-mail:



Zapisz

Stuart Malutki 2 (Stuart Little 2)

08 Luty 2009, 18:20 
Kompozytor: Alan Silvestri

Dyrygent: Alan Silvestri
Orkiestracje: Mark McKenzie, David Slonaker

Rok wydania: 2002/2005
Wydawca: Cat & Mouse Music

Muzyka na płycie:
Muzyka w filmie:
Stuart Malutki 2 (Stuart Little 2)

Odtwarzaj / Zatrzymaj

Fakt, że ciepła, rodzinna historia o małej myszy przyjętej do ludzkiej rodziny, zarobiła na całym świecie ponad 300 mln dolarów, skłonił producentów i reżysera Roba Minkoffa do nakręcenia trzy lata później *sequelu Stuarta Malutkiego. Alan Silvestri powrócił jako kompozytor kontynuacji - 20 kwietnia 2002 roku oficjalnie podpisał się pod projektem filmu. Druga część zarobiła już „tylko” 170 milionów, co zaowocować miało tym, że „trójki” kinowej nie nakręcono. 21 lutego 2006 roku pojawił się na rynku DVD już tylko film animowany pt. Stuart Little 3: Call of the Wild. Jednak ani Rob Minkoff, ani Alan Silvestri nie byli w tę produkcję już zaangażowani. Ale wracając do drugiej części przygód malutkiego Stuarta.

Twórca obu części przygód Stuarta Malutkiego ustalił datę premiery na 19 lipca. Kompozytor musiał jednak najpierw zająć się inną produkcją familijną – animacją Lilo i Stitch. Dopiero czerwiec mógł poświęcić na kontynuację Stuarta Little. W dniu 16 lipca 2002 roku Epic / Sony Records wydało soundtrack zawierający jednak tylko 11 minut oryginalnej muzyki Silvestri`ego. A więc tradycyjna ilość materiału na komercyjnych albumach – przykładem niech będzie Stuart Malutki lub Lilo i Stitch. Resztę płyty, tj. 40 minut na krążku, stanowiły dobrane do klimatu filmu piosenki, w tym I`m Alive Celine Dion. Dopiero trzy lata po premierze ukazał się *bootleg z kompletną edycją partytury kompozytora, nakładem Cat & Mouse Music. Album zawierał ponad 54 minuty muzyki ilustracyjnej w doskonałej jakości.

Alan Silvestri pojawił się na pokładzie sequela z walizką poprzednich tematów wiodących, mających podkreślać związek z pierwszą częścią. Mamy tu więc zarówno triumfalny temat główny, jazzujący temat na saksofon ilustrujący towarzysza Stuarta – śnieżnobiałego kota Snowbell (Snowbell And The Files lub Mouse-To-Cat Talk), nieodzowny temat liryczny, skoczny i optymistyczny temat miejski (te dwa ostatnie świetnie połączył Going To Bed / Time For School) i całą gamą melodyjnych motywów, zarówno delikatnych w wymowie, jak i tych ilustrujących sceny akcji, choćby The Soccer Game, Stuart Is In / The Main Thing` lub Frenzy Flight, gdzie ważną rolę odgrywał temat heroiczny Stuarta. Ciekawą kombinacją użycia tematu Stuarta, lirycznego i jazzowego w jednej kompozycji był otwierający album Breakfast Talk / Food For Snowbell.

Silvestri przygotował dla sequela kilka nowych tematów przewodnich, aczkolwiek kompozytor nie zapomniał o ich symbiozie z materiałem tematycznych z „jedynki”. Nowe tematy zostały skomponowane m.in. dla dwóch nowych bohaterów filmu: przyjaciółka Stuarta – wróbelek Margalo i złowrogi sokół Falcon. Margalo została powierzona miła dla ucha, niezwykle urokliwa melodia oparta na połączeniu instrumentów dętych drewnianych i smyczków, której pierwszą prezentacją był Coming Home With Margalo. W dalszej części partytury Alan często łączył go z tematem Stuarta – First Aid i Introduced To Eleonor And Fred. Postać przyjacielskiego wróbelka zainspirowała także kompozytora do stworzenia innego tematu lirycznego, który budował nastrój w Margalo To The Rescue i The Falcon`s Lair / Stu`s Fall lub cudownej, lirycznej balladzie The Garbage Barge. Nie zabrakło także tradycyjnego ‘mickey – mousingu”, w tworzeniu którego Silvestri jest niekwestionowanym liderem – The Ring Has Vanished i George Covers. Trzeba jednak przyznać, że tym razem ten typ wesołej melodyjki nie dominuje na płycie – Silvestri postawił wyraźnie na tematyczną narracją, w której nawet „underscore” miał nadaną postać jednego z motywów wiodących. „Mickey – mousing” pełnił tylko rolę łącznika między nimi.

Oczywiście zły Falcon dostał dużo bardziej mroczny i dynamiczny temat z dominującą sekcją dętą blaszaną i mocarną perkusją. Słowem akcja „pełną gębą”. Przykładami niech będą: The Falcon, The Falcon Watches i The Falcon`s Lair / Stu`s Fall. To jedna z cech charakterystycznych styl kompozytora do komedii – muzyka akcji jest tworzona jak do filmu akcji, a nie komedii. Słychać to od razu w klimacie i typowo „ciężkiej” orkiestracji. W Stuart Malutki 2, Alan stworzył rasowy „action *action score”, opierając się na nowej fanfarze i temacie Falcona – prawie 7-minutowy Final Confrontation / The Plan Chase / Falcon Finish. Tradycyjnie już Silvestri potęgował siłę brzmienia nadaniem muzyce militarnego zacięcia przy pomocy swoich ulubionych werbli. Na płycie nie zabrakło typowo militarnego marszu, którego siłą nośną była sekcja dęta blaszana i potężny, „szorujący” werbel – Stuart`s String Mission.Na tym jednak nie koniec. Silvestri na podstawie jednego z tematów z części pierwszej napisał osobne, nowe jeszcze bardziej dynamiczne fanfary, które zaprezentował w Frenzy Flight. Ich konstrukcja przypominał te z Powrotu Mumii – podobnie użyta sekcja dęta blaszana, rytmiczna perkusja z bijącym werblem i podająca takt *sekcja smyczkowa.

Tradycyjnie kompozytor zakończył partyturę niezwykle melodyjną suitą tematyczną w Silver Lining / Finale i pokazem tematu głównego w End Credits Reprise. Stuart Malutki 2 to starannie przygotowany muzycznie sequel, choć oczywiście głosy krytyki się pojawią. Dla niektórych, plusem będzie powrót kompozytora do starych tematów z „jedynki”, dla innych będzie to minus, zwłaszcza iż nowy materiał tematyczny bez wątpienia ustępował na płycie melodiom z części pierwszej. Osobiście uważam, że sequelem tym Silvestri poszedł we właściwym kierunku, rozbudowując go tematycznie do rzadko spotykanych w komediach rozmiarów – do czterech tematów z „jedynki” doszły cztery nowe. Poza tym, „dwójka” została stworzona w nieco odmienny sposób niż oryginał – wersja z 1999 roku była komedią, w której dominowały klimaty familijne i liryczne, zaś film z 2002 roku położył dużo większy nacisk na akcję i przygodę. I słychać to bardzo wyraźnie.

p.s. Wydanie komercyjne soundtracku zawierało tylko 11:12 minut „original score”, podzielonego na dwie tematyczne suity – Falcon Finito to skopiowany Final Confrontation / The Plan Chase / Falcon Finish oraz podsumowujący finał Silver Lining.

p.s. Album zawierał dodatkowy bonus w postaci 25 minut muzyki do trzeciej odsłony filmu. Wyreżyserował go Audu Paden, zajmujący się właściwie tylko serialmi animowanymi, a do napisania muzyki do części trzeciej zatrudnił kompozytora związanego z Remote Control - Atli Örvarsson. Twórca te znany jest raczej tylko z ilustracji uzupełniających dla bardziej doświadczonych kolegów z byłego *MVSimpsonowie, Piraci z Karaibów: Na Krańcu Świata lub Iron Man oraz solo przygotowanego thrillera Vantage Point z bieżącego roku. Atli Örvarsson napisał muzykę do Stuarta Malutkiego 3 w ogóle nie korzystając z bogatej bazy tematycznej Alana Silvestri, choć nowy kompozytor starał się nawiązywać stylistyką i orkiestracją do brzmienia swojego poprzednika. Ilustracja ta jednak nie będzie przedmiotem recenzji.

p.s. Drugą ciekawostką niech będzie fakt, że na fali sukcesu obu części Stuarta nakręcony został w 2003 roku serial animowany z 13 odcinkami (tylko 1 sezon). Muzykę do pilotażowego epizodu napisał twórca oryginału – Alan Silvestri.

Recenzję napisał(a): Szymon Jagodziński   (Inne recenzje autora)




Zobacz także:
Wczytywanie ...


Lista utworów:

1.Breakfast Talk / Food For Snowbell – 2:11
2.The Soccer Game – 0:58
3.Stuart Is In / The Main Thing – 2:48
4.The Model Airplane – 0:27
5.Stuart Clumsy – 0:26
6.Frenzy Flight – 1:18
7.Frederick and Stuart – 1:18
8.Bird Boarding – 0:09
9.The Falcon – 1:10
10.Coming Home With Margalo – 0:31
11.First Aid – 1:34
12.Snowbell And The Flies – 0:23
13.Introduced To Eleonore And Fred – 0:44
14.Going To Bed / Time For School – 1:57
15.Walking The Baby / Con Men – 2:18
16.Fixed Pin – 0:06
17.The Falcon Watches – 0:18
18.Margalo Bathing – 0:28
19.Empty Hand – 0:07
20.The Ring Has Wanished – 0:37
21.Stuart`s string Mission – 1:11
22.Margalo To The Rescue / Margalo Leaves – 3:06
23.Mouse-To-Cat Talk – 2:31
24.Georges Covers – 0:39
25.Stu`s Car Breakdown / Georges Sneakes In – 1:17
26.Checking Call – 1:05
27.Snowbell`s Lament – 0:45
28.Monty The Mouth Explains – 1:07
29.The Pishkin Building – 0:57
30.Snowbell Hungry – 0:36
31.Stu Reports To George – 0:45
32.Will Shows Up – 0:45
33.The Falcon`s Lair / Stu`s Fall – 3:54
34.Snowbell Gets A Lift – 0:15
35.The Garbage Barge – 2:03
36.Stu Finds The Plane – 1;46
37.George And The Truth – 0:14
38.Final Confrontation / The Plane Chase / Falcon Finish – 6:49
39.Silver Lining / Finale – 4:21
40.End Credits Reprise – 0:39

Razem:54:36



Komentarze czytelników: