Soundtracks.pl - Muzyka Filmowa

Szukaj w:  Jak szukać?  
 








Aby otrzymywać świeże informacje o muzyce filmowej, podaj swój adres e-mail:



Zapisz

Indiana Jones i Ostatnia Krucjata (Indiana Jones and the Last Crusade): Expanded

01 Styczeń 2009, 12:13 
Kompozytor: John Williams

Orkiestracja: Herbert W. Spencer

Dyrygent: John Williams

Rok wydania: 1989/2008
Wydawca: Concord Records

Muzyka na płycie:
Muzyka w filmie:
Indiana Jones i Ostatnia Krucjata (Indiana Jones and the Last Crusade): Expanded

Odtwarzaj / Zatrzymaj

Ta muzyka była nominowana do Oscara
SATYSFAKCJA GWARANTOWANA - nagroda Soundtracks.plPo paru latach przerwy, Steven Spieberg i George Lucas powrócili do historii o Indianie Jonesie, tworząc w 1989 roku najlżejszą i najcieplejszą opowieść w serii. Zmiana nastroju słyszalna jest również w muzyce Johna Williamsa, która ani nie traktuje siebie tak serio, jak w Poszukiwaczach Zaginionej Arki, ani nie jest tak intensywnie dramatyczna, jak w Świątyni Zagłady. Oryginalne wydanie materiału z Ostatniej Krucjaty, choć samo w sobie było bardzo solidne (zachęcam do zapoznania się z recenzją Rafała Mrozowskiego), pozostawiało niedosyt przez nieobecność wielu charakterystycznych kompozycji. Edycja kolekcjonerska muzyki z filmów o Jonesie, przygotowana przez Laurenta Bouzereau, większość z tych braków nadrabia.

Wspomniana kolekcja składa się z pięciu płyt, wśród których znajdują się rozszerzone albumy z pierwszych trzech odcinków (Raiders of the Lost Ark, Indiana Jones and the Temple of Doom i Indiana Jones and the Last Crusade), regularne wydanie najnowszego w serii Indiana Jones and the Kingdom of the Crystal Skull, a także płyta-bonus, zawierająca kilka dodatkowych utworów z trylogii, które nie zmieściły się na właściwych krążkach, oraz fragmenty (znanych już, m.in. z płyt DVD) wypowiedzi Johna Williamsa oraz Lucasa i Spielberga.

Album, podobnie jak poprzednio, otwiera ilustrujący prolog Indy’s Very First Adventure. Jest to wspaniała, melodyjna kompozycja o awanturniczo-zawadiackim charakterze, a przy tym tak wesoła, że trudno się przy niej nie uśmiechnąć. Teraz tej przyjemności jest aż o blisko cztery minuty więcej. Usłyszymy między innymi muzykę ze sceny w domu Jonesów, gdzie po raz pierwszy pojawia się kluczowy i piękny temat Świętego Graala. Optymistycznych utworów oczywiście na płycie nie zabraknie. Zarówno Scherzo for Motorcycle and Orchestra, jak i nie wykorzystany w filmie Keeping Up with the Joneses to zabawa w najczystszej formie.

Edycja kolekcjonerska dostarcza słuchaczom także kilka poważniejszych w nastroju utworów. Dramatyczny The Boat Scene pochodzi z rozszerzającej prolog sceny walki na kutrze u wybrzeży Portugalii. Wśród groźnych rytmów, można wyłapać parę charakterystycznych melodii, wśród których dominuje szlachetnie brzmiący motyw Krzyża Coronady. Inną z takich kompozycji jest On the Tank, która z kolei stanowi uzupełnienie dla znanego już Belly of the Steel Beast, który – wystylizowany na utwór typowo koncertowy – pomijał kilka interesujących fragmentów ze środkowej części sekwencji z czołgiem.

Na krążek trafiły wreszcie niektóre z brakujących kompozycje ze scen z Austrii, w tym piękna Journey to Austria oraz zabawny Alarm!. Z kolei w The Austrian Way Williams pozwolił sobie nawiązać do tradycji kryminałów z lat 30tych, wplatając staromodnie zmysłową melodię do ilustracji sceny pożegnania z dr Schneider (w podobnym kierunku poszedł kompozytor tworząc temat Iriny Spalko do Królestwa Kryształowej Czaszki).

Ciekawych utworów nie brakuje również na płycie dodatkowej. Przede wszystkim dostępna jest wreszcie muzyka ze sceny na lotnisku oraz z ucieczki ze sterowca (To the Blimp i The Blimp Turns Around). W pierwszym z nich słyszymy nawet więcej muzyki niż znalazło się ostatecznej wersji filmu. Na tym krążku znajdziemy także utwór z sekwencji kulminacyjnej, która ma miejsce w grocie Krzyżowca (Wrong Choice, Right Choice). Jest to jedna z niewielu naprawdę dusznych kompozycji w Ostatniej Krucjacie, która dopiero w końcówce nabiera oddechu i melodyjnego charakteru, wsparta tematami Graala i Ojca.

Na koniec warto wspomnieć parę słów o wciąż nie wydanych kompozycjach. Nie ma ich tak znowu dużo. Pomijając mało istotne parosekundowe *akcenty, które nie wnoszą wiele do całości, na pewno można było rozważyć umieszczenie na płytach ilustracji ze sceny w katakumbach (z sympatycznym cytatem motywu Arki Przymierza), tej, w której Elsa zabiera Indy’emu notatnik, czy wreszcie tej, kiedy Jones senior zostaje ranny.

Nawet bez tych utworów, Indiana Jones and the Last Crusade to album wyjątkowo bogaty i zajmujący. Do dziś wśród fanów serii nie ma zgody co do tego, który film i która ścieżka dźwiękowa jest tą najlepszą – czy sensacyjni Poszukiwacze (...), czy właśnie komediowa Ostatnia Krucjata. Pewne jest natomiast to, że obie reprezentują najwyższy poziom i stanowią żelazny kanon filmu przygodowego i jego ilustracji muzycznej.

Recenzję napisał(a): Krzysztof Ruszkowski   (Inne recenzje autora)




Zobacz także:
Wczytywanie ...


Lista utworów:

Indiana Jones and the Last Crusade:

1. Indy`s Very First Adventure** - 12:00
2. The Boat Scene* - 2:23
3. X Marks the Spot - 3:12
4. Ah, Rats!!! - 3:40
5. Escape from Venice - 4:22
6. Journey to Austria* - 0:38
7. Father and Son Reunited* - 1:49
8. The Austrian Way* - 2:40
9. Scherzo for Motorcycle and Orchestra - 3:53
10. Alarm!* - 3:06
11. No Ticket - 2:45
12. Keeping Up With the Joneses - 3:37
13. Brother of the Cruciform Sword - 1:57
14. On the Tank* - 3:38
15. Belly of the Steel Beast - 5:29
16. The Canyon of the Crescent Moon - 4:17
17. The Penitent Man Will Pass 3:24
18. The Keeper of the Grail - 3:24
19. Finale & End Credits - 10:40

Razem: 76:24

Interviews and more music from Indiana Jones:

6. Father`s Study* - 2:27
7. Marcus Is Captured/To Berlin* - 1:55
8. To the Blimp* - 2:04
9. The Blimp Turns Around* - 1:30
10. Death of Kazim* - 2:27
11. Wrong Choice, Right Choice* - 4:36

Razem: 15:03

* Utwór wcześniej nie publikowany.
** Utwór zawiera materiał wcześniej nie publikowany.



Komentarze czytelników:

Adam Krysiński:

Moja ocena:

Geniusz.

Jaszczur:

Moja ocena:

Absolutny geniusz! Może nie jest to muzyka aż tak ponadczasowa jak ta z "Poszukiwaczy Zaginionej Arki", ale nie zmienia to faktu, że muzyka jest rewelacyjna, genialna i godna nieskończenie wielu kolejnych pochwał :P

Mystery:

Moja ocena:

Najlepsza muzyka napisana na potrzeby kina przygodowego.