Soundtracks.pl - Muzyka Filmowa

Szukaj w:  Jak szukać?  
 








Aby otrzymywać świeże informacje o muzyce filmowej, podaj swój adres e-mail:



Zapisz

Casanova (Il Casanova Di Federico Fellini)

29 Sierpień 2007, 00:59 
Kompozytor: Nino Rota

Rok wydania: 1976/1997
Wydawca: CAM

Muzyka na płycie:
Muzyka w filmie:
Casanova (Il Casanova Di Federico Fellini)

Wybitny włoski kompozytor Nino Rota kinomanom i miłośnikom muzyki filmowej kojarzy się chyba przede wszystkim z bardzo melodyjnymi, lirycznymi i bogatymi tematycznie ilustracjami filmów. Rzeczywiście, artysta ten potrafił stworzyć niezwykle charakterystyczne, piękne tematy, które widzowi mogą zapaść w pamięci nawet na całe życie. I trudno sobie wyobrazić obrazy takie, jak Amarcord czy Ojciec chrzestny bez melodii Nino Roty. Warto jednak wiedzieć, że Rota, podobnie, jak inny słynny włoski kompozytor Ennio Morricone, był znacznie wszechstronniejszy, a jego talent nie ograniczał się wyłącznie do pisania chwytliwych tematów. Dowodem tego może być ilustracja Casanovy Federico Felliniego.

Casanova to jeden z najbardziej nietuzinkowych filmów genialnego reżysera. Sposób ukazania legendarnego uwodziciela wymyka się tu wszelkim konwencjom – już samo obsadzenie w tej roli Donalda Sutherlanda zaskakuje – a najróżniejsze dziwaczne typy osobowe występujące w brawurowych scenach świadczą o ogromnej wyobraźni Felliniego. W filmie szczególną uwagę zwraca ostentacyjnie sztuczna scenografia - morskie fale na przykład imitują wielkie płachty folii. By jednak niesamowita wizja reżysera została w pełni zrealizowana, potrzeba było muzyki Nino Roty.

Można o niej powiedzieć, że jest niemal eksperymentalna. Kompozytor tworząc ją skupił się na uzyskaniu oryginalnego brzmienia, w twórczy sposób łącząc instrumentarium barokowe z klasycznym i nowoczesnym. Najlepszym tego przykładem są pozytywkowe utwory, wybrzmiewające w scenach rozpusty, w których prym wiedzie klawikord i syntezator o „pikającej”, „komputerowej” barwie. Poza nietypowym brzmieniem, gdzieniegdzie uzupełnianym przez fortepian i klarnet, przykuwa uwagę groteskową, koślawą melodyką. Niesamowite wrażenie wywołuje też utwór O Venezia, venaga, venusia otwierający zarówno film, jak i płytę. Słyszymy w nim hipnotyzujące, jakby obłąkańcze motywy czelesty i klawesynu, wsparte leniwym akompaniamentem harfy, klawesynu oraz instrumentów dętych drewnianych. Najbardziej zaskakuje jednak nagłe, choć delikatne wejście gitary *basowej i talerza ride perkusji w niemal smooth jazzowym stylu.

Oglądając Casanovę nie chciało mi się wierzyć, że muzykę Roty, ze względu na jej – wydawałoby się – hermetyczną formę, w ogóle będzie się dało słuchać w oderwaniu od obrazu. Jednak na szczęście okazała się doskonała w odbiorze również na płycie. Słuchając jej od razu pojawiały mi się przed oczami malarskie ujęcia z filmu. Co więcej, soundtrack zachęca do ponownego obejrzenia Casanovy w dobrych warunkach, na wysokiej jakości sprzęcie HI-FI. Utwory mają zaskakująco dobrą jakość dźwięku, co szczególnie sprzyja tak kolorowej ilustracji, jak ta. Minusem natomiast jest duża powtarzalność, dlatego najpierw radzę obejrzeć film, a dopiero potem wysłuchać płyty. Polecam.

Recenzję napisał(a): Aleksander Dębicz   (Inne recenzje autora)





Lista utworów:

1. O Venezia, Venaga, Venusia - 03:40
2. L`Uccello Magico - 02:07
3. A Pranzo Dalla Marchesa Durfé - 01:48
4. The Great Mouna - 01:59
5. Canto Della Buranella - 01:23
6. L`Uccello Magico A Parigi - 01:35
7. "L`Intermezzo" Della Mantide Religiosa - 03:40
8. Pin Penin - 03:04
9. L`Uccello Magico A Dresda - 01:24
10. Ricordo di Henriette - 02:01
11. L`Uccello Magico A Roma - 01:50
12. Il Duca di Wurttenberg - 04:24
13. La Poupée Automate - 01:47
14. "L`Intermezzo" Della Mantide Religiosa - 03:24
15. Pin Penin - 00:53
16. "L`Intermezzo" Della Mantide Religiosa - 02:25
17. Il Duca Di Wurttenberg - 02:45
18. O Venezia, Venaga, Venusia - 02:12
19. La Poupée Automate - 02:39

Razem: 45:00



Komentarze czytelników:


Nie ma jeszcze komentarzy. Skomentuj jako pierwszy!