Soundtracks.pl - Muzyka Filmowa

Szukaj w:  Jak szukać?  
 








Aby otrzymywać świeże informacje o muzyce filmowej, podaj swój adres e-mail:



Zapisz

Good Night and Good Luck

28 Kwiecień 2006, 15:58 
Kompozytor: Various
Dianne Reeves

Rok wydania: 2006
Wydawca: Concord Jazz

Muzyka na płycie:
Muzyka w filmie:
Good Night and Good Luck

Odtwarzaj / Zatrzymaj

Dianne Reeves to niewątpliwie jedna z najwybitniejszych wokalistek jazzowych świata. Obok Casandry Wilson i Diany Krall należy do ścisłej czołówki. Swoim perfekcyjnym warsztatem, niezwykłym talentem oraz niepowtarzalnym stylem podbiła serca publiczności, zachwyciła krytyków a także zdobyła szereg prestiżowych nagród, w tym aż cztery statuetki Grammy w kategorii „Najlepszy jazzowy album wokalny”, czego przed nią nie dokonał nikt inny. Ale dlaczego piszę o tej wspaniałej artystce w portalu poświęconym muzyce filmowej? Otóż jej ostatni album (również uhonorowany przez Akademię Fonograficzną) jest jednocześnie soundtrackiem z filmu Good Night and Good Luck.

Film George’a Clooney’a nie pozostał bez echa zarówno w Stanach jak i w Polsce, a to za sprawą jego tematyki. Opowiada on bowiem o walce legendarnego dziennikarza Edwarda Murrowa z senatorem Josephem McCarthy’m zajmującym się ściganiem polityków, artystów oraz ludzi mediów podejrzanych o związki z komunistami, a więc słynnym „polowaniem na czarownice”. Były to początki lat 50. – okres tzw. maccartyzmu. Niezwykły klimat tamtej epoki udało się w filmie odtworzyć dzięki zastosowaniu czarno-białej taśmy, dopracowanej do ostatniego szczegółu scenografii Jamesa D. Bissella oraz stylowej muzyce Dianne Reeves.

W Good Night and Good Luck występuje ona jako autonomiczny bohater – słyszymy ją głównie w knajpach, gdzie spotykają się dziennikarze, wówczas cichną dialogi. Na scenie w roli wokalistki pojawia się sama Dianne Reeves wraz z zespołem i jej śpiew skupia całą uwagę widza. Jak nietrudno się domyślić, muzyka ta pozbawiona jest elementów ilustracyjnych i co za tym idzie, jej odbiór na płycie jest tak samo atrakcyjny jak w filmie.

Album składa się ze standardów i ballad utrzymanych w klimacie jazzu lat 50, kiedy ludzie szaleli za takimi wokalistami jak Ella Fitzgerald, Nat King Cole czy Frank Sinatra. Podobno George Clooney, który jest kuzynem Rosemary Clooney, bardzo znanej wokalistki z tamtego okresu, sam zadecydował o repertuarze. Reeves wszystkie utwory wykonuje niezwykle uroczo, z klasą i niesamowitym feelingiem. Jej niski, ciepły i czuły głos działa kojąco na zmysły, szczególnie w balladach takich jak Solitude czy When i Fall In Love. Potrafi też słuchacza pobudzić, czego dowodem mogą być żywiołowe, bardziej motoryczne utwory, np. Straighten Up, and Fly Right albo Too Close for Comfort. Wokalistka śpiewa bardzo stylowo – skupia się głównie na linii melodycznej, prawie w ogóle nie improwizując. Pozostawia to muzykom zespołu, którzy, trzeba powiedzieć, grają pięknie. Prezentują cudowny, „miękki” dźwięk (zwłaszcza kontrabasu i saksofonu), wyczucie, wzajemne zrozumienie i doskonałe zgranie. Czasami aż żal, że nie popisują się bardziej brawurowymi improwizacjami, bo słychać, że mają spory „zapas”. Cóż, taki styl. Trzeba jeszcze powiedzieć, że utwór Who’s Minding the Store został specjalnie skomponowany do filmu. To poruszająca, stylowa ballada, której poziom w najmniejszym stopniu nie odbiega od wszystkich standardów zamieszczonych na płycie.

Myślę, że płyta Good Night and Good Luck może być dla miłośników muzyki filmowej dobrym początkiem wspaniałej przygody z jazzem. Polecam.

Recenzję napisał(a): Aleksander Dębicz   (Inne recenzje autora)



Wczytywanie ...


Lista utworów:

1. Straighten Up and Fly Right - 02:44
2. I`ve Got My Eyes on You - 02:06
3. Gotta Be This or That - 03:16
4. Too Close for Comfort - 03:51
5. How High the Moon - 02:23
6. Who`s Minding the Store? - 04:32
7. You`re Driving Me Crazy - 01:57
8. Pretend - 04:01
9. Solitude- 05:29
10. TV is the Thing this Year - 01:44
11. Pick Yourself Up - 02:38
12. When I Fall In Love - Instrumental - 03:52
13. Into Each Life Some Rain Must Fall - 04:09
14. There`ll Be Another Spring - 04:44
15. One for My Baby - 03:50

Razem: 51:16

Śpiew: Dianne Reeves
Fortepian: Peter Martin
Kontrabas: Robert Hurst i Christoph Luty
Perkusja: Jeff Hamilton
Instrumenty perkusyjne: Alex Acuna, Alan Estes
Saksofon tenorowy i altowy: Matt Catingu



Komentarze czytelników:

Rafalski:

Moja ocena:

zgadzam sie zdecydowanie, znakomity film, świetna płyta, na poziomie, z klimatem. tak bdw. boska Dianne grała 4 dni temu koncert w kongresowej... szkoda że sie nie wybrałem :(

Olek Dębicz:

Moja ocena:

Też strasznie żałuję, że się nie wybrałem na ten koncert. Ech...nie pierwszy i nie ostatni raz...

Janusz Pietrzykowski:

Moja ocena:

Rewelacyjny jazz w wykonaniu Diany Reeves. Myślę, że ten stonowany charakter muzyki jest nie bez powodu, bowiem towarzyszy takiemu a nie innemu obrazowi filmowemu. To kawał poważnego ale i świetnie zrealizowanego kina, choć trzeba powiedzieć, że środki są sprowadzone do niezbędnego minimum - nawet warstwa obrazowa to czerń i biel - dla nadania efektu dokumentu, a w roli senatora McCarthy`ego występuje on sam, bowiem wykorzystano materiały archiwalne. Muzyka wykonywana przez Dianę Reeves pełni w filmię rolę interludium - wchodzi zawsze w naprawdę ważnych momentach fabuły, oddzielając jedno zdarzenie od drugiego wyraźnym akapitem. Wysmakowana muzyka, świetnie użyta w filmie. Jak dla mnie mocna 4 a nawet więcej:):):)

Mefisto:

Moja ocena:

A dla mnie mocna 5 :D

Mefisto:

Moja ocena:

PS. "W Good Night and Good Luck występuje ona jako autonomiczny bohater – słyszymy ją głównie w knajpach, gdzie spotykają się dziennikarze" Otóż nie - w knajpie oni spotkali się tylko raz. Diane śpiewa w studiu nagraniowym czy co to tam jest - w tym samym budynku telewizji, co widać bardzo dobrze zresztą.


  Do tej recenzji są jeszcze 3 komentarze -> Pokaż wszystkie