Soundtracks.pl - Muzyka Filmowa

Szukaj w:  Jak szukać?  
 








Aby otrzymywać świeże informacje o muzyce filmowej, podaj swój adres e-mail:



Zapisz

Niewidzialny (Stealth)

25 Październik 2005, 09:15 
Kompozytor: Brian Transeau

Rok wydania: 2005
Wydawca: Varese Sarabande

Muzyka na płycie:
Muzyka w filmie:
Niewidzialny (Stealth)

Odtwarzaj / Zatrzymaj

Niewidzialny to najnowszy film akcji, jaki wyszedł spod ręki Roba Cohena. Twórca ten specjalizuje się w produkowaniu spektakularnych, efektownych a zarazem płytkich produkcji tworzonych z myślą o popcornowej, amerykańskiej młodzieży, takich jak XXX, Szybcy i wściekli czy Tunel. Nie inaczej jest w przypadku Niewidzialnego. To futurystyczny film akcji opowiadający losy trzech młodych amerykańskich pilotów latających na supernowoczesnych maszynach niewidzialnych dla radarów. To jedna z takich produkcji, gdzie fabuła jest tylko dodatkiem do całej masy efektów specjalnych, CGI, wybuchów i fajerwerków. Rob Cohen przy większości swoich produkcji współpracował z amerykańskim kompozytorem Randy Edelmanem. Tym razem jednak zdecydował się po raz drugi skorzystać z usług twórcy ukrywającego się pod pseudonimem BT. Brian Transeau - bo tak się naprawdę nazywa, to młody twórca z małym jeszcze doświadczeniem w branży filmowej, specjalizujący się w elektronicznych brzmieniach, głównie techno i trance – przez wiele lat współpracował z Paulem Oakenfoldem. BT stworzył do tej pory muzykę do filmów Monster, Wyścig, Podejrzany oraz Szybcy i wściekli.

Score, jaki Transeau skomponował na potrzeby Niewidzialnego jest pewnym przełomem w jego karierze. Pierwszy raz zdarzyło mu się łączyć na dużą skalę elektronikę z orkiestrą symfoniczną. Miała powstać muzyka zgodna z obowiązującymi trendami i taka niestety też powstała. Mówię niestety, ponieważ Stealth stał się dobrym przykładem na to, co jest nie tak ze współczesną muzyką filmową. Mamy rozbudowaną do granic możliwości orkiestrę symfoniczną, 85-minutowy *score plus kilka popowych piosenek – wszystko to razem wypełnia prawie każdą minutę filmu. Mamy modne połączenie elektroniki z orkiestrą, w części kompozycji znać wyraźną inspirację twórczością „kompozytorów” z *Media Ventures, a w szczególności Trevora Rabina – płytkie emocjonalnie i nieco prymitywne kompozycje, w których dominują ciężkie syntezatory, elektryczne gitary, głośna sekcja dęta i rytmiczne *smyczki. BT w wywiadzie dla serwisu IGN przyznał, że zainspirowała go również twórczość Beli Bartoka, jednakże myślę, że Bartok słysząc muzykę pana Transeau z pewnością przewróciłby się w grobie.

Pierwsze kompozycje z albumu dają nadzieję na udany score. W Stealth Main Title następuje prezentacja tematu głównego – militarnej melodii z wybijającymi się na pierwszy plan *waltorniami. Jeszcze ciekawszy jest EDI`s Arrival - tu pierwszy raz pojawia się drugi wiodący temat – mroczny i nieco złowieszczy, napisany dla sztucznej inteligencji, nowoczesnego komputera pełniącego rolę pilota super-myśliwca. W pierwszej połowie albumu dominuje rytmiczna, lekka w odbiorze akcja w stylu trance/techno, jak i inspirowania stylem *MV. Również pojawiają się utwory o zabarwieniu etnicznym (Thailand) i relaksujące, rockowe kawałki (Love Theme). Im bliżej finału, tym bardziej zaczyna dominować underscore – zarówno minimalistyczne, senne jak i wzbogacone o etnikę, akcja staje się bardzo chaotyczna i hałaśliwa, dominują furiackie dęciaki i rozwichrzone smyczki – najwyraźniej BT zapatrzył się w muzykę Christophera Younga. Etnika zaczyna pełnić nieco ważniejszą rolę, pojawiają się ekspresyjne, męskie wokalizy w orientalnym stylu. Przy etnicznych kompozycjach i nie tylko nich zresztą, pojawia się oznaczenie „additional music by Trevor Morris and Michael Dimattia”. Nie potrafię jednak powiedzieć jak duży udział w tworzeniu score`u mieli dwaj wymienieni panowie - czy chodzi tu o *orkiestracje, konkretne motywy czy też wstawki etniczne.

Poza filmem Stealth okazuje się być zupełnie przyzwoitym scorem. Album jest długi i liczy aż 28 utworów, jednakże wydaje mi się, że tym razem Varese trafiło dobrze z długością muzyki na albumie. Balans między underscore a melodyjnymi kompozycjami jest poprawny. (Mnie osobiście po krótkim czasie zdecydowanie przejadł się dominujący na albumie głośny i zaaranżowany na jedno kopyto action-score w stylu „wall-to-wall”, ale to oczywiście kwestia gustu.) Nie zapominam jednak, że nie jest to kolejny komercyjny album pana BT, lecz ilustracja filmowa i stąd dość niska ocena. Za działanie w filmie należy się szkolna dwójka. Film jest przesadnie przeładowany muzyką i w wielu scenach pełni ona rolę typowego wypełniacza. Została umieszczona na siłę i po prostu nie działa. W tak typowym, hollywoodzkim filmie akcji, jakim niewątpliwie jest Stealth, muzyka miała za zadanie głównie podkręcenie tempa i uczynienie filmu bardziej ekscytującym. Udało się to w pięćdziesięciu procentach. Wiele scen ogląda się bez żadnych emocji, umieszczona trochę „na chama” muzyka nie daje rady nawet zadziałać na podświadomość słuchacza, będąc kompletnie zagłuszona przez ryk silników i odgłosy eksplozji. Ilustracja dramatyczna mająca na celu pogłębienie emocjonalne scen, sprawiła w wielu momentach wrażenie wrzuconej na chybił-trafił i nie spełnia dobrze swojej funkcji. Pan Transeau jest niezłym aranżerem i kompozytorem, ale jeszcze wiele wody w Wiśle upłynie zanim stanie się dobrym kompozytorem filmowym.

Recenzję napisał(a): Damian Sołtysik   (Inne recenzje autora)



Wczytywanie ...


Lista utworów:

1. Stealth Main Title - 4:13
2. War Machine - 1:40
3. EDI`s Arrival - 1:54
4. The Pilots` Theme - 2:02
5. The Joy Of Flight - 1:23
6. EDI`s New Data - 2:17
7. The Vertical Drop - 1:57
8. Hellava 1st Mission - 1:16
9. Lightning Strike - 1:47
10. Thailand - 2:20
11. Love Theme - 1:54
12. I`ll Tell You Back At The Boat - 2:26
13. Quantum Computer - 1:27
14. EDI Is The Whole Idea - 1:15
15. Flight To Tajikistan - 2:11
16. Tin Man Will Prosecute - 1:54
17. Attack At Tajikistan - 2:49
18. Henry`s Death - 3:34
19. The Aftermath - 1:53
20. Kara`s Ejection - 3:29
21. Camel Hump - 2:43
22. Korean Waterhole - 1:35
23. Saving EDI - 1:56
24. EDI Feels Sorry - 3:09
25. Cummings` Suicide - 2:33
26. DMZ - 4:09
27. Death Of Col. Yune - 1:39
28. EDI`s Sacrifice - 2:16

Razem: 60:19



Komentarze czytelników:

Przemek:

Moja ocena:

Płyta jakich wiele... aczkolwiek może się niektórym osobom podobac - kwestia gustu. Jak dla mnie to mocna trója.

Kunygunda:

Moja ocena:

P.O.S.