Soundtracks.pl - Muzyka Filmowa

Szukaj w:  Jak szukać?  
 








Aby otrzymywać świeże informacje o muzyce filmowej, podaj swój adres e-mail:



Zapisz

Baby Driver

09 Lipiec 2017, 19:57 
Kompozytor: Steven Price
różni wykonawcy

Rok wydania: 2017
Wydawca: Sony Music

Muzyka na płycie:
Muzyka w filmie:
Baby Driver

Baby Driver Edgara Wrighta mógłby być tylko zręcznie napisanym i świetnie zagranym filmem sensacyjnym. Kolejnym z gatunku tych, które miło się ogląda, ale po wyjściu z kina niewiele z nich w nas zostaje. Z wyjątkiem dobrego humoru oczywiście. Baby Driver mógłby pozostać w naszej pamięci na trochę dłużej ze względu na szalone sceny pościgów, driftów czy stłuczek, które kręcone były na ulicach z wykorzystaniem autentycznych lokalizacji i pojazdów, bez użycia greenroomu. Mimo to nasz zachwyt wkrótce by minął, a o filmie w końcu byśmy zapomnieli. Tak się jednak nie stanie. Baby Driver zawdzięcza swój sukces wyjątkowej ścieżce dźwiękowej, która wrasta w strukturę filmu, łącząc się z każdym ruchem kamery i z zachowaniem postaci; stanowi ona tkankę, będącą „silnikiem” akcji. Stąd mówiąc o filmie, trzeba jednocześnie mówić o muzyce i na odwrót.

Główny bohater, Baby (Ansel Elgort), odczuwa dokuczliwe szumy uszne, które były skutkiem wypadku przeżytego w dzieciństwie. Nieustanne słuchanie muzyki pomaga chłopakowi je zagłuszyć, dlatego wszędzie chodzi ze swoim iPodem, pełnym piosenek, wybranych specjalnie na różne nastroje i sytuacje. Jednym z rodzajów tych sytuacji są akcje, podczas których Baby jest kierowcą na usługach szefa grupy przestępczej. Problem w tym, że chłopak wykonuje zlecane mu zadania pod przymusem. Ma spłacić dług, który zaciągnął wiele lat wcześniej wobec Doca (Kevin Spacey). Nawet gdy po jednej z akcji obaj zgodnie stwierdzają, że są kwita, wkrótce dawny „pracodawca” upomina się o kolejną przysługę. Baby nie ma jednak duszy przestępcy, zaś w jego życiu pojawia się właśnie śliczna kelnerka Debora (Lilly James)…

Muzyka w filmie obecna jest od pierwszych do ostatnich minut. Pojawia się najczęściej jako integralny element sceny – słyszymy dokładnie to, czego słucha Baby. W słuchawkach wybrzmiewają więc utwory rockowego tria Jon Spencer Blues Explosion, zespołu The Modern Lovers, The Beach Boys, Carli Thomas, Davida McCalluma, Barry’ego White’e, Queen czy duetu Simon & Garfunkel. Piosenki (rzadziej kawałki instrumentalne) grają w trakcie rozmów, podczas drogi z kafejki do lokalu, w którym czeka szef z resztą szajki, muzyka wypływa z radia samochodu, z maszyny grającej w barze i z ust kelnerki (Lilly James śpiewa niewiele, ale robi to cudownie!). Co więcej – Baby sam tworzy własne kompozycje, montując nagrane na dyktafon dźwięki i dialogi i łącząc je z efektami elektronicznymi. Warstwa dźwiękowa filmu przepełniona jest różnymi odgłosami – wszystkie zaś słyszymy dokładnie tak, jak nasz bohater (gdy wyjmuje jedną słuchawkę z ucha, piosenka wybrzmiewa tylko z jednej strony sali kinowej).

Niezwykle istotna jest w filmie Edgara Wrighta choreografia, dzięki której muzyka idealnie dopasowana jest do tego, co aktualnie dzieje się na ekranie. Przykładem takiej sytuacji jest sekwencja, w której Baby wychodzi z budynku, widzi po raz pierwszy Deborę, kupuje kawę i idzie ulicą, mijając ulicznego grajka, bankiera, dzieci i wtapiając się w przestrzeń miasta. Trzyminutowe ujęcie wymagało od wszystkich obecnych na planie absolutnego dostosowania się do piosenki Harlem Shuffle grupy Bob & Earl. Na ekranie pojawiają się kolejne postaci, a kamera lawiruje pomiędzy przechodniami, cały czas skupiając się na głównym bohaterze. Kiedy indziej Baby, czekając na „pasażerów”, włącza wycieraczki, które poruszają się dokładnie w rytm muzyki. Zaś najciekawszym przejawem związku między ścieżką dźwiękową a ruchem na planie jest scena strzelaniny podczas spotkania z handlarzami broni. Strzały padają zgodnie z rytmem utworu Tequila grupy Button Down Bras, swoje miejsce w takcie ma również eksplozja granatu i finałowa kwestia szalonego Jamiego Foxxa „- Tequila”. Zależność wydarzeń od muzyki pokazuje też scena, w której Baby wstrzymuje swoich towarzyszy tuż przed skokiem, by cofnąć wybrany przez siebie utwór do samego początku i dopiero wtedy dać sygnał do akcji. Za perfekcyjne zgranie w kadrze ruchu z muzyką odpowiada Ryan Heffington. Rzadko taka funkcja jak „choreografia” pojawia się w czołówce filmu sensacyjnego. W Baby Driver tak właśnie jest, co pokazuje, że pełni ona szczególną rolę.

Obraz Edgara Wrighta można by nazwać musicalem sensacyjnym z wątkiem romantycznym. Wszystkie elementy przestrzeni filmu podporządkowane są muzyce, rytmowi i harmonijnej dynamice. Dzieje się tak nawet w scenie w pralni, w której Baby i Debora słuchają piosenki, a kamera obraca się wokół nich, zaś ich odbicie widzimy w kręcącym się bębnie wielkiej pralki.

Nieliczne są chwile, w których słyszymy muzykę instrumentalną, skomponowaną przez Stevena Price’a. Właściwie ona nie istnieje, co przekłada się na zawartość płyty. W świecie głównego bohatera, podobnie jak w warstwie brzmieniowej filmu, dominuje piosenka. Nic więc dziwnego, że ścieżka dźwiękowa trwa godzinę i 43 minuty i liczy aż 30 utworów! Jest to składanka świetnych przebojów, pochodzących z różnych dekad, prezentujących różne style, ale mających jedną wspólną cechę: wszystkie one znalazły się na iPodzie pewnego chłopaka, którego największym marzeniem była wolność utożsamiona z szybka jazdą, dobrą muzyką i ukochaną dziewczyną u boku.

Recenzja ukazała się również na stronie www.klubfilmowy.com.

Recenzję napisał(a): Anna Józefiak   (Inne recenzje autora)





Lista utworów:


1. Bellbottoms – The Jon Spencer Blues Explosion (5:18)
2. Harlem Shuffle – Bob & Earl (2:48)
3. Egyptian Reggae – Jonathan Richman & The Modern Lovers (2:37)
4. Smokey Joe’s La La – Googie Rene (2:55)
5. Let’s Go Away For Awhile – The Beach Boys (2:17)
6. B-A-B-Y – Carla Thomas (2:54)
7. Kashmere – Kashmere Stage Band (4:56)
8. Unsquare Dance – The Dave Brubeck Quartet (2:02)
9. Neat Neat Neat – The Damned (2:41)
10. Easy – The Commodores (4:13)
11. Debora – T. Rex (3:07)
12. Debra – Beck (5:38)
13. Bongolia – Incredible Bongo Band (2:12)
14. Baby Let Me Take You (In My Arms) – The Detroit Emeralds (3:50)
15. Early in the Morning – Alexis Korner’s Blues Incorporated (2:56)
16. The Edge – David McCallum (2:51)
17. Nowhere To Run (Single Version) – Martha Reeves & The Vandellas (2:46)
18. Tequila- Button Down Brass (3:30)
19. When Something Is Wrong With My Baby – Sam and Dave (3:14)
20. Every Little Bit Hurts – Brenda Holloway (2:54)
21. Intermission – Blur (2:29)
22. Hocus Pocus – Focus (3:12)
23. Radar Love – Golden Earring (3:43)
24. Never, Never Gonna Give Ya Up – Barry White (4:48)
25. Know How – Young MC (4:01)
26. Brighton Rock – Queen (5:10)
27. Easy – Sky Ferreira (4:27)
28. Baby Driver – Simon & Garfunkel (3:16)
29. “Was He Slow?” – Kid Koala (1:46)
30. Chase Me – Danger Mouse (feat. Run The Jewels & Big Boi) (3:44)



Komentarze czytelników:

Mefisto:

Moja ocena:
bez oceny

Ciekawa recka. Tu alternatywna:
http://muzykafilmowa.pl/recenzja,1436,baby-driver.html ;)

Nick:

Moja ocena:
bez oceny

Czyli raczej warto kupić krążęk.