| Znakomity, nominowany do Oscara, "Das Boot" z roku 1981 był sukcesem, który wywindował reżysera Wolfganga Petersena, jak i odtwarzającego główną rolę Jürgena Prochnowa, do Hollywood. Film przedstawia bezsilność zwykłych żołnierzy (tu marynarzy na okręcie podwodnym) wobec przytłaczającej ich wojny. Wojny będącej nudnym, ciągnącym się oczekiwaniem, przerywanym przemocą i śmiercią. Klaustrofobiczna i poruszająca wizja podwodnej walki na stałe weszła do kanonu światowego kina.
Recenzję napisał(a): Łukasz Remiś   (Inne recenzje autora)
 Przygotowaniem muzyki do "Das Boot" zajął się Klaus Doldinger, będący już wówczas stosunkowo doświadczonym kompozytorem. Dziś znany jest przede wszystkim za: właśnie "Das Boot" oraz "Niekończącą się Opowieść".
 
 Centralnym punktem muzyki Doldingera jest temat przewodni. Znakomita nostalgiczna melodia wykonywana na syntezatorach lub smyczkach, znana chyba każdemu. Często można było ją usłyszeć w radio i w rozmaitych remixach. W "klasycznej" aranżacji jest obecna już od pierwszego utworu. Ale znakomicie prezentuje się także w utworze "Erinnerung" - tu kameralnie, wykonywana przez gitarę akustyczną w towarzystwie smyczków jeszcze bardziej porusza swoim nostalgicznym klimatem. Drugim tematem równie często przewijającym się na tej płycie jest motyw akcji. Umiarkowane tempo, sekcja dęta na pierwszym planie, nieco elektroniki i przygodowy klimat, który wnosi powiew otuchy i energii. Po raz pierwszy motyw ten pojawia się w "U 96". Oba tematy zostają niejako połączone w "Heimkehr" czy "Rückzug" - które ze względu na pogodną atmosferę należą do najłatwiej przyswajalnych utworów albumu.
 
 Poza nimi płyta oferuje wspomnianą nostalgię, ale przede wszystkim suspens ilustrujący długie chwile bezsilnego wyczekiwania. To właśnie odnajdujemy w "Angriff" (z wplecionym ostrym i złowrogim dźwiękiem sonaru - swoją drogą na płycie można go usłyszeć dość często), "Bedrohung", "Warten", "Absinken", "Auf Grund" czy "Eingeschlossen". Nie są to utwory, do których chce się wracać.
 
 Doldinger wykreował w "Das Boot" ciekawe brzmienie. Pomijając użycie elektroniki, uwagę zwraca głęboki pogłos na orkiestrze - brzmienie to kojarzy mi się z japońską muzyką filmową. Tamtejsi twórcy często nagrywają orkiestrę w ten właśnie sposób.
 
 Opisywane tu wydanie WEA Records, pomimo znakomitego dźwięku, ma pewien znaczący minus. Aż 30 minut materiału to muzyka źródłowa (jak wojskowy marsz "Muss i denn", piosenka "Mon Gars" czy żywy jazzowy kawałek "Schwarze Augen") oraz utwory z dialogami i ścieżką dźwiękową filmu. O ile muzyki, którą określiłem jako źródłową, da się posłuchać, to utwory z dialogami są moim zdaniem całkowicie zbędne - tym bardziej, że dublują kompozycje z pierwszej części albumu.
 
 "Das Boot" to kompozycja przeciętna ze względu na jej silną ilustracyjność i co za tym idzie sporą ilość muzyki suspensowej oraz underscore`u. Jej głównym celem było wspomóc klaustrofobiczny klimat filmu i niewątpliwie cel ten został osiągnięty wzorowo. Poza filmem staje się ona ciężka, przytłaczająca i monotematyczna - morskie głębiny nie są miejscem gościnnym. Po muzykę Doldingera warto sięgnąć z sentymentu dla filmu oraz dla samego tematu przewodniego. Nie jest to jednak płyta, do której powraca się często i z wielką przyjemnością.
 
 
 | Wczytywanie ... 
 Lista utworów:
 
 1. Anfang - 01:07
 2. Titel - 03:46
 3. Appell - 00:53
 4. U 96 - 02:30
 5. Auslaufen - 01:12
 6. Erinnerung - 02:34
 7. Konvoi - 04:17
 8. Angriff - 02:10
 9. Inferno - 00:51
 10. Heimkehr - 02:31
 11. Bedrohung - 02:34
 12. Erinnerung - 01:10
 13. Gibraltar - 04:21
 14. Warten - 01:11
 15. Absinken - 01:36
 16. Auf Grund - 01:17
 17. Eingeschlossen - 02:23
 18. Rettung - 02:14
 19. Rückzug - 01:38
 20. Ende - 03:23
 21. Muss i denn - 01:25
 22. Mon Gars (wykonuje Rita Cadillac) - 02:34
 23. Schwarze Augen - 02:36
 24. Das Boot (wer. singlowa) - 03:17
 25. Konvoi - 04:31
 26. Angriff - 03:42
 27. Gibraltar - 04:22
 28. Absinken / Eingeschlossen - 02:58
 29. Rettung - 03:03
 30. Rückzug / Heimkehr - 02:13
 
 Razem: 74:19
 | 
 
 |