Soundtracks.pl - Muzyka Filmowa

Szukaj w:  Jak szukać?  
 








Aby otrzymywać świeże informacje o muzyce filmowej, podaj swój adres e-mail:



Zapisz
Harald Kloser22 Październik 2008, 19:27


Harald Kloser urodził się 9 lipca 1956 roku w Hard w Vorarlbergu w Austrii (w mijające wakacje będzie obchodził 55 urodziny). Postać tego austriackiego kompozytora, mieszkającego i pracującego w Los Angeles była aż do 2004 roku nieznana miłośnikom muzyki filmowej. Mimo, że jego staż zawodowy w tej branży w chwili obecnej wynosi 20 lat, a na koncie ma już prawie 50 tytułów. Pierwszym filmem pełnometrażowym był dramat Nikiego Lista Sternberg – Shooting Star z 1988 roku. Trudno jednak dziwić się braku znajomości jego osoby i pracy. Większość projektów filmowych stanowiły produkcje rodem z Niemiec, z których 2/3 stanowił dramat, thriller lub kryminał, a także serial TV. Tych ostatnich było w sumie 5, a debiutem okazał się serial kryminalny Der Alte (The Old Fox). Jako ciekawostkę podam, że innymi twórcami do tego tasiemca (a było ich w sumie aż 19) byli tacy niemieccy muzycy, jak Dieter Bohlen (twórca Modern Talking lub Blue System) i Klaus Doldinger (twórca m.in. Niekończącej się opowieści i Okrętu). Kloser dość regularnie współpracował z telewizją, na potrzeby której napisał w sumie 17 ilustracji – debiutem był dramat Roberta Dornhelma Fatal Deception: Mrs. Lee Harvey Oswald (Pogrzebana tajemnica) z 1993 roku. Dopiero w 1999 roku pojawiła się jego trochę bardziej znana praca; ilustracja do thrillera s-f The Thirteenth Floor (Trzynaste piętro) Josefa Rusnaka, którego producentem był sam Roland Emmerich. Miało to przynieść efekty w postaci współpracy obu panów, jednak musiało jeszcze upłynąć 5 lat. Póki co, 13 piętro nie stanowiło zwrotu w karierze Austriaka.

Od roku 1996, Harald Kloser współpracował z innym, młodszym (dziś 35-letnim) kompozytorem, także Austriakiem, który często uzupełniał jego partytury dodatkowymi partiami - Thomasem Wankerem. Ich pierwszym wspólnym filmem był kryminał Sheldona Larry`ego If Looks Could Kill (Zabójczy Wygląd). Znaczącym punktem w karierze Haralda Klosera był rok 2004. Na początek Roland Emmerich, znany jako twórca katastroficznych widowisk typu Dzień Niepodległości i Godzilla, powrócił po 6 latach, następną wizją zagłady świata – 125-milionowym kolosem The Day After Tomorrow (Pojutrze). Film okazał się dużym sukcesem komercyjnym – na całym świecie zarobił niemal 543 mln dolarów. Niestety, mimo przyzwoitej bazy dramatycznej, debiut Klosera na dużym ekranie okazał się swoistym falstartem. W tym samy roku jednak Paul Anderson powierzył mu rolę stworzenia oprawy muzycznej do 60-milionowej ekranizacji słynnej gry komputerowej Alien vs. Predator (Obcy kontra Predator). I ponownie sytuacja z muzyką powtórzyła się (film bowiem wyszedł na swoje – zarobił ok. 171 mln dolarów). Tym razem rozczarowanie było tym większe, że Kloser nie potrafił stworzyć partytury choćby zbliżonej stylowo do klasyków Jerry`ego Goldsmitha, Jamesa Hornera lub Alana Silvestri.

Przez kolejne dwa lata nastąpił pewien przestój. W 2005 roku kompozytor miał zawodowy urlop. Dopiero po roku powstały jego następne 3 projekty, jednak żaden z nich nie wybił się ponad typową telewizyjną przeciętność. Poza tym, były to kolejne produkcje na potrzeby niemieckiego kina – katastroficzny Die Sturmflut (Wielka powódź) Jorgo Papavassiliou, wojenny melodramat Dresden (Drezno) Rolanda Richtera i krótkometrażowy dramat Evy Haßmann Mad Lane. Po 24 miesiącach niebytu na dużym ekranie, Harald Kloser powrócił z nowym obrazem Rolanda Emmericha, epicką przygodą z czasów prehistorycznych 10,000 B.C.. Tym razem, Kloser stworzył partyturę nieco lepszą od swoich poprzedników, jednak nadal nie była to ilustracja mogąca przebić się do czołówki. Mimo tych ocen, Emmerich zasmakował w twórczości Austriaka i zgodził się na to, by Kloser napisał muzykę do jego najnowszego katastroficznego blockbustera 2012, którego premiera ma się odbyć 11 listopada 2009 roku.

Rok 2010 to urlop kompozytora od Hollywood i Emmericha. Napisał wtedy muzykę tylko do dokumentalnego dramatu produkcji niemieckiej pt. Udo Proksch: Out of Control w reżyserii Roberta Dornhelma. Na 2011 rok Harald Kloser i Thomas Wanker zostali znów zaproszeni przez Rolanda Emmericha do zilustrowania jego nowego filmu. Tym razem to nie katastroficzny blockbutser, lecz polityczny thriller Anonymous.

Nagrody: BMI Film Music Award – zdobył nagrody w 2004 roku za Pojutrze i Obcy kontra Predator.

Filmografia

1988 – Sternberg: Shooting Star

1990 – Ach, Boris…
1990 – Requiem dla Dominika (Requiem für Dominik)
1990 – Butterbrot (1990)
1990 – Der Alte (serial TV, 1 epizod)

1991 – Jolly, Joker (serial TV, nieznany epizod)

1992 – Die Abenteuer von Pico und Columbus

1993 – Pogrzebana Tajemnica (Fatal Deception: Mrs. Lee Harvey Oswald) (TV)

1995 – Liebe und Hollywood (TV)
1995 – Historia O.J. Simpsona (The O.J. Simpson Story) (TV)
1995 – Die Partner (serial TV, nieznany epizod)

1996 – Magenta
1996 - Zabójczy Wygląd (If Looks Could Kill)

1997 – 6 Stunden Angst
1997 – Frücht der Gewalt (TV)
1997 – Marko at Work
1997 – Wieloryb (Der Unfish)
1997 – Lolita w Hollywood (Quiet Days in Hollywood)
1997 – Kolejny ruch (A Further Gesture)
1997 – Die Heilige Hure (TV)
1997 – Mein Papa ist kein Mörder (TV)
1997 – Odlotowy Sekstet (Comedian Harmonists)

1999 – Trzynaste piętro (The Thirteenth Floor)
1999 – The Venice Project
1999 – Prawda i tylko prawda (Nichts als die Wahrheit)

2000 – Marlena (Marlene)
2000 – Garść trawki (Eine Handvoll Gras)
2000 – Z premedytacją (Deliberate Intent) (TV)
2000 – Skradzione jutro (Kiss Tomorrow Goodbye) (TV)
2000 – Ali: amerykanski bokser (Ali: An American Hero) (TV)

2001 – Ice Cream Sundae
2001 – Krzyżowcy (Criociati) (mini serial TV)
2001 – Tunel ku wolności (Der Tunnel)
2001 – Feindliche Übernahme - althan.com
2001 – I nigdy nie pozwolić jej odejść (And Never Let Her Go) (TV)
2001 – Hollywood Profile (3 epizody, serial TV)

2002 – Grzechy ojca (Sins of the Father) (TV)
2002 – Dracula (TV)
2002 – Robert F. Kennedy (RFK) (TV)

2003 – Bohater Nowego Jorku (Rudy: The Rudy Giuliani Story) (TV)
2003 – Im Labyrinth

2004 – Pojutrze (The Day After Tomorrow)
2004 – Obcy kontra Predator (AVP: Alien vs. Predator)

2006 – Wielka powódź (Die Sturmflut) (TV)
2006 – Drezno (Dresden) (TV)
2006 – Mad Lane

2008 – 10,000 B.C.

2009 - 2012

2010 - Udo Proksch: Out of Control

2011 - Anonymous

biografię opracował Szymon Jagodziński





Soundtracks.pl

© 2002-2019 Soundtracks.pl - muzyka filmowa.
Wydawca: Bezczelnie Perfekcyjni