Soundtracks.pl - Muzyka Filmowa

Szukaj w:  Jak szukać?  



Aby otrzymywać świeże informacje o muzyce filmowej, podaj swój adres e-mail:



Zapisz

Kuriozalne Orły 2015 i sukcesy produkcji z udziałem Bartosza Chajdeckiego

09 Marzec 2015, 22:34

Nie milkną w mediach echa po kontrowersyjnym rozdaniu tegorocznych Orłów w kategorii muzyki filmowej. Przyznanie Orłów za najlepszą muzykę zmarłemu wiele lat temu Czesławowi Niemenowi (film ?Sen o Warszawie?) wywołało liczne dyskusje w świecie polskich muzyków i filmowców o dalszym sensie istnienia tej nagrody, jak i regulaminu jej przyznawania...




Nagrodzona została ścieżka dźwiękowa do dokumentu opowiadającego o życiu legendarnego pieśniarza, zilustrowana wyłącznie jego znanymi i archiwalnymi nagraniami... Nieżyjący Czesław Niemen konkurował w tej kategorii z również dwoma nieżyjącymi sławami - Wojciechem Kila­rem i Witoldem Lutos­ławskim. I tu również muzyka nie skomponowana specjalnie na potrzeby filmu znalazła się w filmach - w pierwszym przypadku w filmie ?Obce ciało?, a w drugim - w ?Granatowym zeszycie?. Jedynym współczesnym żyjącym kompozytorem, który otrzymał nominację za muzykę specjalnie napisaną na potrzeby filmu, okazał się Jan Duszyński za soundtrack do ?Jacka Stronga?.

Transmisję telewizyjną z wręczenia Orłów oglądało wielu znakomitych twórców muzyki filmowej. Ich reakcje są podobne - choć brali udział w głosowaniu jako członkowie Polskiej Akademii Filmowej. Oficjalnie w mediach wypowiedzieli się wyrażając głośny sprzeciw m.in. uznani wybitni kompozytorzy Zygmunt Konieczny i Jan Kanty Pawluśkiewicz. Poniżej przedstawiamy kilka cytatów z mediów:

Jeśli Orły są najważniejszą nagrodą filmową w naszym kraju, to powinny przecież pokazywać przemiany i rozwój polskiej kinematografii, podkreślać najciekawsze dokonania i wskazywać na najważniejsze osobowości - w tym również w zakresie muzyki filmowej. Niestety - tak się nie dzieje. Zamiast tego nagradzane są ścieżki dźwiękowe zawierające muzykę wcześniej już stworzoną, a w tym czy innym obrazie jedynie wykorzystaną. To nie służy ani polskiej muzyce, ani polskiej kinematografii. [Robert Pias­kowski, dyrektor artystyczny Festiwalu Muzyki Filmowej w Krakowie].

Głosowałem na Kilara, bo z tego co wiem, wykorzystane w ?Obcym ciele? kompozycje były przynajmniej częściowo stworzone na potrzeby kina. Wybór, przed jakim mnie postawiono, mnie nie satysfakcjonował. Czy przyznane nominacje znaczą, że nie ma w Polsce współcześnie żyjących, ciekawych twórców muzyki filmowej? [Zygmunt Konieczny].

Jedynym uczuciem towarzyszącym mi po ogłoszeniu tego werdyktu było zdziwienie. Nie potrafię zrozumieć zasad, na podstawie których przyznano nominacje, a potem wybrano laureata. [Jan Kanty Pawluś­kiewicz].



Aż do trzech nagrodzonych Orłami filmów muzykę napisał krakowski twórca - Bartosz Chajdecki. To jedna fabuła kinowa - ?Bogowie?, jeden dokument - ?Powstanie Warszawskie? i jeden serial telewizyjny - ?Czas honoru?. Stąd w kuluarach mówiło się, że to właśnie on jest nieoficjalnym zwycięzcą tegorocznych Orłów w kategorii muzyki filmowej. Warto zauważyć, że twórca ten skandalicznie nie otrzymał (!) nawet nominacji za swoje dzieła, które wszystkie zostały oficjalnie wydane na płycie CD!

Powinno się wprowadzić specjalną kategorię - ?original motion picture sound­track?, czyli muzyka specjalnie napisana na potrzeby konkretnego filmu. Niczym na Oscarach. Tak naprawdę bowiem nie ma znaczenia, czy wygrał Niemen, czy Lutos­ławski lub Kilar. Bo żaden z tych twórców nie stworzył oryginalnej ścieżki dźwiękowej dla danego filmu. Niestety - taki model przyznawania tej nagrody powtarza się już od lat. Jedynym rozwiązaniem jest powolna, ale nieustępliwa edukacja polskich akademików i jurorów. Żeby mieli świadomość, iż nagradzanie muzyki nieskomponowanej specjalnie na potrzeby filmu, jest szkodliwe dla całej branży. [Bartosz Chajdecki].

W Polsce pracuje wielu kompozytorów muzyki filmowej tworząc interesujące dzieła, do tego coraz częściej są one w naszym kraju wydawane oficjalnie na płytach CD, dlaczego więc polskie kino nie promuje za sprawą Orłów czy podczas Festiwalu Filmowego w Gdyni aktualnie działających na rynku nazwisk? Pytanie pozostaje niestety otwarte w dalszym ciągu.

Liczymy, że swoiste pospolite ruszenie środowiska muzyczno-filmowego po tegorocznych kuriozalnych nominacjach i rozdaniu Orłów w kategorii muzyki filmowej, wpłynie na zmianę polityki gremium przyznającego nominację i nagrodę główną w tej kategorii.


[źródła cytatów - Dziennik Polski]



Nie ma jeszcze komentarzy. Skomentuj jako pierwszy!


Soundtracks.pl

© 2002-2022 Soundtracks.pl - muzyka filmowa.
Wydawca: Bezczelnie Perfekcyjni